Семейното возило Chrysler Voyager (2001-2008)

Да, голям е, изглежда тромав, а така и се шофира. Задвижването става от два бензинови и един дизелов агрегати. Атмосферните бензинови опредлено изискват повече обороти, за да пътувате комфортно. Турбо-дизелът има повече въртящ момент, който прави шофирането по-приятно. Но повече за двигателите след малко.
Chrysler Voyager не е най-прецизният за шофиране автомобил, но е сравнително стегнат. Това, обаче е мотив за някои собственици да кажат, че е некомфортен, определяйки листовите ресори отзад като „друсащи“ особено по неравни пътища. Въпреки всичко семейният бус е добре обезшумен – нито двигателят, нито вятърът при пътуване с по-висока скорост не се усещат в кабината.
Няма целият материал да е само с негативи. Макар големите си размери Voyager е изключително лесен за паркиране. Шофьорската позиция също е добра, а при каране може да управлявате почти всички екстри без да отделяте поглед от пътя.
На волана за позиционирани контролните бутони на аудиосистемата и автопилота, в ляво са електрическите стъкла и заключването, а горе в средата на конзолата на тавана се намира бордовият компютър.
Тук идва въпросът Grand Voyager или Voyager?
Разликата е, че когато са поставени седалките за 7 души, в голямата версия има място за багажа им, докато в „омаления“ вариант нещата не седят по този начин. Като цяло ако наистина ви е необходим голям круизер, Grand със своите падащи в пода задни седалки е по-добрият избор. Chrysler ги наричат „Stow and Go“ седалки. Те се монтират на всички Grand-модели от октомври 2004 г. и няма да ги намерите при нормалния Voyager.
Истинският плюс на системата от седалки е, че когато не ви трябват, просто ще ги катурнете, за да не пречат на багажа, докато при по-старите модификации трябва да се преборите за демонтирането и прибирането им за съхранение. А те, за съжаление не са никак лекички.
Да се върнем на двигателите. Каквото и да правите, изберете дизелов. 2.5 CRD или по-добрият вариант 2.8 CRD. Не си помисляйте за 3.3 V6 бензиновите, тъй като разходът на гориво при тях никак не е оправдан.
Къде да намерите добър екземпляр и колко да платите? Това е широка тема на разговор. Не можем да определим сумата, която да отделите за такъв пътнически круизер, но ви съветваме да не взимате най-евтиния. Драстично занижени цени определено говорят за изтезаван или „закрепен“ за продажба автомобил. Почти нито един просторен семеен ван в повече от добро техническо състояние не е евтин, но дори по тези стандарти Grand Voyager ще ви се стори със завишена цена. Да, за парите, които ще дадете за точно този модел, най-вероятно ще можете да си купите по-нов екземпляр от друга марка, но имайте предвид, че Voyager ще се обезценява доста по-бавно от повечето си конкуренти.
Сервизирането и цените за поддръжка и ремонти, също няма да са по джоба на всеки. Използвайки оторизирания сервиз за всякакви ремонтни дейности, ще заплащате по-високи сметки от собствениците на Mercedes-Benz Viano, например. Няма смисъл да казваме, че Citroen C8, Renault Grand Espace или Peugeot 807 ще са доста по-лесни (и евтини) за поддръжка. Открийте частен сервизен специалист, който е минал по пътя с ремонтите на Voyager или е готов да отдели необходимото време, за да извърши ремонтите качествено и му поверете новия си семеен автомобил. Със сигурност ще ви спести голяма част от разходите, обявявайки по-ниски цени за работа. Резервните части за модела като цяло не са скъпи. Двата обслужващи ремъка, обтяжните им ролки, всички филтри, маслото на мотора и на скоростите (заедно с прилежащите гарнитурки и филтър на кутията) заедно с труда по смяната им ще „стъпят“ на около 500 лв. Като за първа инспекция след покупка на автомобил втора ръка не е зле.
На бензиностанцията очаквайте около 15/100 за бензиновите V6-агрегати и около 9-10 при дизелите. И това са стойности при внимателно шофиране. За нас разходът на дизеловия вариант е поносим (и нормален), като се има предвид общата му маса и функционалност.
Още преди огледа се уверете, че знаете на кое поколение Voyager/Grand Voyager искате, защото ви съветваме да избягвате модела, произвеждан между 1997 и 2001 г. Той не се шофира толкова добре, а и е с един от най-лошите резултати в историята на тестовете за безопасност. Версията, за която говорим в този материал, определено е доста по-добра и надеждна!
След като изчистихме тази подробност, трябва да ви информираме да обърнете особено внимание на автоматичната трансмисия (най-вече при дизелите) при пробното шофиране. Много собственици са „злоупотребили“ и са заменили трансмисиите си безплатно в срока на 3-годишната гаранция, но на някого може да му е обягнала тази опция.
Окачването и спирачките са другите компоненти, на които трябва да обърнете внимание. Заради големия и масивен автомобил, който носят и спират (дори и ненатоварен), изтезанието върху тях е голямо. Износени спирачни дискове и накладки, както и омаслени (изпуснали) амортисьори не са рядкост
Огледайте и купето за по-сериозни следи от употреба, особено ако Voyager е бил използван по предназначение – като семейно комби. Малките деца на предишните собственици може да са оставили почти непоправими следи. Уверете се, че всяка екстра, с която е оборудван бъдещият ви автомобил, функционира изправно.
Като цяло Chrysler Voyager и Grand Voyager са солидно изработени и не дават дефекти, ако са полагани грижи за тях. Затова изисквайте и пълна сервизна история, в която ясно и точно да са опоменати ремонтите.