9 технологии от космоса, които можеш да откриеш в днешните автомобили

Използваните в космонавтиката и въздухоплаването технологии са сред най-високите инженерни постижения на човечеството. За щастие, част от тях вече виждаме в днешните автомобили. Събрахме тези, които предизвикват истински ентусиазъм сред всеки любител на колите.
Огнеупорните тъкани
След като NASA губи трима астронавти в пожар по време на тренировка за мисията Аполо 1, американската космическа агенция увеличава ресурсите, използвани в създаването на огнеупорни тъкани и технологии. Днес те са толкова популярни, че могат да бъдат открити в екипировката на пожарникарите, както и в гащеризоните на автомобилните състезатели.
Head up екраните
Съзадени първоначално за бойните изтребители, head up екраните са технология, която може да бъде видяна в много от днешните луксозни (и не чак толкова) автомобили. В различните им версии те проектират информация директно на стъклото или на малък екран пред него. И в двата случая не ни се налага да местим поглед от пътя.
Роботизираната ръка
От началото на 80-те години, NASA оборудва совалките си с т.нар. Canadarm. Това е гигантска роботизирана ръка, която може да върши (почти) всичко вместо теб в открития космос. От тежки ремонтни задачи до скачване с други космически апарати. Днес, роботизираните ръце са част от модерното автомобилно производство, където могат да вдигнат от цели автомобилни каросерии до рохко сварено яйце. Защо биха го направили не знаем, но важното е, че могат.
Аерогел
Известен с утилизацията си в последния Chevrolet Corvette, аерогелът е използван от американската космическа агенция, за да улавя летящите в пространството прахови частици, както и като термичен изолатор. В С7 Corvette, аерогелът, който е изграден от 98% въздух, също се използва като термоизолация за тунела на трансмисията.
Златен топлинен щит
Заради способността на златото да изолира обекти от екстремна температура и радиация, както и заради изключителното му ниво на издръжливост, NASA използва златно фолио в много от своите мисии. Включително тези, които са свързани със стъпването на първия човек на луната. Златотото се използва и като топлинен изолатор в двигателния отсек на McLaren F1, най-бързата кола на миналото столетие.
GPS
Създаден по поръчка на правителството на САЩ като система за нуждите на ВВС, днес GPS е нещо естествено в модерните автомобили. Навигационните системи са базирани именно на тази система от сателити в околоземна орбита, а машините на земята изчисляват точното местонахождение и възможни маршрути.
Горивни клетки
Първоначално използвани като източник на енергия за сателити и други космически апарати, горивните клетки днес бавно си проправят път в производството на автомобили. Много компании експериментират с машини, чийто източник на енергия е водород. Toyota стана първата компания, която предложи на ограничен кръг клиенти модела Mirai, който се задвижва именно чрез горивни клетки. Големият им плюс са нулевите вредни емисии, а големият минус – теглото на сгъстения водород и топлината, произведена от химическата реакция.
Въздухозаборниците NACA
Преди американците да имат NASA, държавата им е поддържала Национален съвещатетелен комитет по аеронавтика с абревиатурата NACA. Именно този комитет е предложил въздухозаборници за самолети, които са много по-обтекаеми в сравнение с познатото дотогава. За съжаление, те не вършели нужната работа, но пък са широко използвани при конструирането на състезателни автомобили. Можете да ги видите върху предния капак на легендарното Ferarri F40.
Карбоновите влакна
Първоначално е бил използван в конструирането на космически ракети, но след това се налага и в други индустрии. Причината е в комбинацията от голяма здравина и ниско тегло. Състезателните автомобили от години разчитат на карбоновите влакна, но вече можем да ги видим и в по-достъпни машини. Индустрията предлага и коли, с изцяло изработено от карбон шаси като BMW i-серията и Alfa Romeo 4C.