Защо ни трябват зимни гуми?

autocredit.bg

Климатичният пояс в Югоизточна Европа е такъв, че ни предлага (напоследък по-рядко) нормални зими. Всички сме карали на сняг и голяма част от нас са правили дрифтове и „донъти“ по разни безлюдни паркинги нощем. На тези места „бягаме“ от сцеплението. Но почти винаги то е важно, а единственото нещо, което може да ни осигури максимално сцепление, са гумите, проектирани да се държат най-добре на сняг, лед и студен асфалт. Затова ви съветваме да смените летните със зимни гуми и да се наслаждавате на весела, но и безопасна зима.

Някои причини:
Сплавите, от които са направени зимните гуми, са оптимизирани за студени и мокри настилки. Нормално е да са „по-хлъзгави“, когато времето се постопли. Няма нужда да слагате обратно летните си гуми, когато спре да прехвърча сняг и пътищата изсъхнат, а чак напролет.

Комплектът зимни гуми с джанти предпазва боята и състоянието на по-красивите джанти за летния сезон. Не е необходимо зимните джанти да са красиви. И без това автомобилите ни са мръсни външно през почти целия сезон. Комплект „железарки“ върши идеална работа, защото освен че са евтини, те се намират сравнително лесно, а малките им отвори за охлаждане пречат на снега да се полепи по вътрешната част на джантата и да дисбалансира колелото.

Няколко облаги, когато разполагате със зимен комплект джанти и гуми – не се редите по опашки при гумаджиите, сменяте ги където и когато ви е удобно и спестявате пари за услугата

Напречните малки нарези в грайфера на гумата се наричат ламели. Те повишават сцеплението, като „захапват“ снега с ъгълчетата си.

„Всесезонни“ гуми не съществуват. Има такива, които са подходящи за три сезона – пролет, лято и есен, но не стават за зимата. Гумите, които се продават за „всесезонни“ и приличат на зимни, но се използват и през лятото, са компромисен и неоптимален вариант.

Когато си купувате нови зимни гуми, изберете тесни и високи. По-тънките гуми дават повече сцепление, а по-високите повишават клиренса.

gumi1
Ако не злоупотребявате с новите си зимни гуми, те ще изкарат поне три сезона. През това време не използвате летните си гуми, което пък ще увеличи и техния жизнен цикъл. Няма да е по-евтино, но определено ще ви е доста по-спокойно.

С добри зимни гуми дори автомобили със задно предаване могат да се справят със сериозните снежни условия. Е, доколкото клиренсът и дълбочината на снега го позволяват. И макар че 4х4 автомобилите дават повече стабилност и по-добро ускорение в зимни условия, те също се нуждаят от зимни гуми. Повече задвижващи колела ви помагат да потегляте по-добре, но не ви помагат да завивате или спирате навреме.

Да, новите зимни гуми са скъпи и покупката им е неприятна, но помислете за спестените пари за ремонт на калници, фарове и др.

Канадската провинция Квебек задължава употребата на зимни гуми от 15 декември до 15 март. Проучване преди налагането на закона през 2008 г. показало, че в 38% от зимните катастрофи участник (виновник) е водач, който кара с „всесезонни“ или летни гуми. За да се движим легално по пътната мрежа в България, трябва гумите ни да са с поне 2 мм дълбочина на протектора. Ако шофьор управлява автомобил с по-износени гуми, той ще бъде парично глобен, а от талона му ще „излетят“ 3 контролни точки. Странно е, че в Правилника не се споменава за сезонността на гумите, които ползваме. Да знаете, лятна гума (дори нова да е) не е ефективна на снежна покривка.

И откакто по традиция в деня на първия сняг честваме Деня на изненадата, не „празнувайте“ този ден неподготвени!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *