Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Времето се постопли отново, пролетта официално настъпи и вероятността за сняг и лед намаля до минимум (освен по високите планински райони). Ако все още не сте свалили зимните си гуми, може би вече е време да го сторите. За нашия климат е силно препоръчителна употребата на качествени зимни гуми, а за да запазят свойствата си по-дълго, трябва да ги пазите. Повечето компании, произвеждащи автомобилни гуми, препоръчват подмяната на сезонните гуми да става, когато температурата стане 7 градуса по Целзий. Естествено, можете да използвате летни гуми при по-студено и зимни гуми при по-топло време, но те няма да работят оптимално с пътната настилка.

Независимо дали сменяте гумите си самостоятелно или отивате в сервиз, в който механици се занимават със задачата, тогава е моментът, в който препоръчваме да направите обща инспекция на автомобила си. Когато колелетата са махнати, лесно може да проверите дебелината на дисковете и накладките, да огледате амортисьорите за видими маслени течове, да проверите спирачните маркучи за пукнатини. Естествено, при махането на използваните до момента гуми и джанти проверете и за некоректно износване (което издава липса на сходимост или разбити части по ходовата част).

Екипът ни препоръчва употреба на отделен комплект джанти, на който да са монтирани летните гуми. Едната причина е, че драстично се намаляват разходите в сервиза за сваляне и качване на гуми от джантите (следва ново правене на баланс), а другата е, че операцията става доста по-бързо. Всяка една гумаджийница ще намери 10 минути, за да обуе летния ви комплект гуми с джанти, но за монтиране на четири други гуми върху джанти може да ви се наложи да почакате с часове.

Когато качвате летния комплект гуми с джанти на автомобила си, уверете се, че повърхностите на главината и джантата (където реално лежат една върху друга) са перфектно чисти. Всякакъв вид корозия или мръсотия ще създаде проблеми при демонтирането на колелото впоследствие. Използвайте телена четка, за да изчистите стоманените части (главината и евентуално стоманените джанти). Алуминиевите джанти са по-меки и се нуждаят от почистване с по-малко абразивен уред – грапавата част на гъба за миене на чинии е идеална.

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Не забравяйте да обърнете внимание колко живот имат гумите, с които се очаква да карате през лятото. Да припомним, че според Закона за движение по пътищата (ЗДвП) дълбочината на протектора трябва да е не по-малка от 1.6 мм. Ако имате съмнения, проверете с дълбокомер, но знайте, че е силно непрепоръчително да карате с износени гуми. Когато каналите са по-плитки от 1.6 мм, не могат да „приемат“ и отведат количеството вода, което са изместили блокчетата на грайфера, което повишава риска от аквапланинг. Аквапланингът е моментът, в който гумата не прави контакт с асфалта, а се пързаля по водата. Това е точно този момент, в който нямате никакъв контрол над ситуацията.

За да предупредят водача, че гумите са износени, повечето разполагат с „индикатор за износване“. Тези индикатори представляват малки издутини в основата на каналите на протектора. Ако повърхността на протектора е на нивото на тези издутини, дълбочината на протектора най-вероятно е много близо до законовата граница от 1.6 мм или под нея. Посредством тези индикатори може да се ориентирате за състоянието на гумите си и да планирате покупка на нови.

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

На последно място оставихме монтирането на колелата на автомобила. Следващият съвет важи както когато оперирате сами в гаража си, така и, когато сте поверили работата на механици. Никога не затягайте „на око“ и не позволявайте на майсторите да завиват болтовете (гайките), държащи джантата към главината, само с гайковерт на най-висока скорост. За финалното притягане е силно препоръчителна употребата на динамометричен ключ, с който лесно може да бъде дозирано усилието, с което болтът (гайката) притяга джантата към главината. За различните марки и модели автомобили, както и за различните видове джанти (лети или железни) се препоръчват различни усилия на затягане. Проверете книжката на автомобила си, за да знаете колко е точното усилие за вашия автомобил.

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Време ли е да „обуем“ летните гуми?

Преди време имахме тема – Как да съхраняваме гумите си през зимата , но правилата важат със същата сила и за съхранение на зимните гуми през лятото.

На добър път!

AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *