Умеем ли да работим с педалите на автомобила ни

1

Когато говорим за контрол над автомобила, няма как да не засегнем и педалите на автомобила и смяната на предавките като парченца от пъзела на овладяване на усъвършенстваното шофиране. Макар и често подценявани органи за управление, те играят не по-малко ключова роля в управлението на автомобила.

Първо се връщаме малко назад – помните ли нещата, свързани с шофьорската позиция? Там има нещо, свързано с педалите, което не трябва да забравяте – когато левият ви крак не прави нищо, то той трябва да стои стабилно стъпил на опората вляво от съединителя. И така, какво правим с останалите три педала и двата си крака?! Колкото и странно да ви се струва, тук ще говорим как да натискаме педалите, защото колкото и лесно и първосигнално да ви се струва, то далеч не е така.

Започваме от най-важния педал – спирачката! Най-важният, защото той е този, който може най-често ще ви измъква от неприятни ситуации. За да можете да спирате ефективно, трябва да изградите усет в крака, с който натискате спирачката, така че да „четете“ максимално изчерпателно и прецизно информацията, която педалът ви носи за сцеплението на колелата. Сигурен съм, че много хора започват вече да се чудят как точно педалът носи каквато и да е информация!? Ами много просто – усилието, с което натискате педала и резултатното отрицателно ускорение, което това ви действие генерира, са променливи, а промяната им би трябвало да ви говори много. Когато спирате нормално, без „напрежение“ и без да целите да изстискате максималното от автомобила си, всичко е наред и не се налага да се напрягате много да дочуете някой слух от педала. Когато обаче нещата загрубеят – наложи се екстремно спиране или сцеплението с настилката е малко, моментално „разговорът“ започва да тече разгорещено. Когато например колелата ви започват да блокират, изведнъж педалът олеква, отрицателното ускорение, което спирането причинява, рязко намалява и дори усещате обратна връзка във волана и цялостното поведение на автомобила. Ако той е снабден с ABS (система, която не позволява колелата да блокират при спиране), загубата на сцепление на колелата е отразена и от него, като това ще усетите по появата на пулсации в спирачния педал, а често и по странни звуци в изпълнителния модул на системата. Това в никакъв случай не трябва да ви притеснява – дори напротив – често добре настроените такива системи много приятно и ясно индикират първите нотки на достигане на лимита на сцепление на гумите и ви позволяват да адаптирате поведението си съобразно това.

А какво всъщност правим, когато при спиране колелата започват да блокират? Независимо дали имате ABS или не, това, което можете да направите, е да намалите съвсем малко по малко усилието, което прилагате върху педала, докато „разговорът“ започне да протича по-спокойно и усетите, че започвате да спирате по-ефективно, възвръщайки си сцеплението. НЕ започвайте да „помпате“ педала, имитирайки работата на системата! Това ужасяващо ще понижи ефективността на спирането ви, а оттам – ще увеличи спирачния път! Това, че сте чували, че „батките“ пилоти спират по-добре без прословутата система, не означава, че го правят така. Наистина, когато много добре работите със спирачката, при условия на добро сцепление с асфалта можете да сте една идея по-ефективни в поддържането на оптималното сцепление на гумите с асфалта, а оттам и да приложите максималната ефективност на спирачната си система, като така спрете максимално бързо. Това обаче често е непосилна задача и за най-опитните пилоти, които никога не се застраховани от грешки, а в критична ситуация на пътя по време на рутинното ви придвижване от точка А до точка Б и непълната ви концентрация е почти невъзможно да го направите! Затова спокойно се осланяйте на работата на ABS-а, скачайте здраво на спирачките, когато се наложи, и адаптирайте маневрите си така, че да се измъкнете от възникналата ситуация.

И като заговорихме за маневри – каква всъщност е най-голямата полза от ABS-а? Това, че запазва автомобила управляем – т.е. можете да спирате максимално ефективно и същевременно да завивате! Опитайте на кола без ABS да скочите на спирачките и с блокирали колела да завиете – няма никакъв шанс това да се получи – в такава ситуация, за да промените посоката си на движение, трябва да отпуснете спирачката, колелата да възстановят въртеливото си движение и след това отново да търсите лимита им. Имайте предвид, че ако използвате цялото сцепление на гумите за спиране, при най-малкия опит за завиване това ще доведе до неуспех. Същото се отнася и за завиването – ако колелата са 100% отдадени на промяната или поддържането на зададената траектория, то всеки опит за спиране ще бъде награден със загуба на сцепление на предните или задните колела.

За да се получи всичко както трябва, има едно златно правило – спираме преди завоя до желаната скорост и го правим до момента, в който ще започнем да завиваме, оттам правим само второто и като видим изхода на завоя, започваме да ускоряваме. Ако ще правите няколко неща едновременно вътре в завоя, е добре хубаво да сте го обмислили, да сте преценили текущото състояние на баланса и сцеплението на автомобила и да знаете какво правите. С други думи, внимавайте много, когато при спиране започвате да завивате или когато по време на завой решите да натискате спирачките – в такъв момент може да се окаже, че някое от колелата не може да поеме и двете задачи едновременно, защото има прекалено малко или прекалено много тегло върху себе си, или пък го карате да свърши прекалено много работа, а това може да причини загуба на сцепление на това колело, което пък може да доведе до неприятна загуба на контрол над автомобила.

Има няколко специфични състояния и техники за контрол, които позволяват още малко изтискване на потенциалa на спирачките и съчетаването на спирането с други маневри, но за това по-нататък, когато започнем да си говорим за динамично шофиране.

Heel_Toe

Засега просто се опитвайте да боравите плавно с педала на спирачката, когато се налага го правете бързо, но премерено, не се колебайте да го натискате докрай, когато това е критично важно и внимавайте какво ви казват той. Следете и сигнали от волана и цялостното ви усещане за поведението на машината.

Header

Така, спирачката я поизяснихме. Продължаваме със съединителя. Ужасно често се натъквам на хора, които се „возят“ с натиснат съединител! Това е ужасно! Той се използва само при смяна на предавките! САМО! Спирайки, връщате колкото предавки е необходимо за скоростта, с която се очаква, че ще продължите да се движите и го оставяте на мира, а кракът ви отива там, където говорихме в началото! Точка! Никакво натискане на съединителя преди завоя и освобождаването му след него! Още по-малко отпускането му в средата на завоя и то на неподходяща предавка! Виждал съм такива „отсичания“ на коли вследствие на внезапния пренос на тегло или загуба на сцепление на двигателните колела, че не ви се иска да знаете. Спирайки плааавничко, си връщате предавките, като отпускате съединителя след всяка по-долна скорост, за да изравните оборотите и така точно в началото на завоя вече ще сте на правилната предавка, за да си ускорите спокойно след него и да започнете възходящото изреждане на предавките. А, и НИКАКВО изключване от скорост и „возене“ по инерция! Ама наистина никакво! Това не само ви лишава от възможността да контролирате автомобила с газта при необходимост, ами и НЕ ви пести гориво! Да, НЕ ви пести. Всеки един автомобил откакто има малко по-съвършени карбуратори е снабден с т.нар. устройство за принудителен празен ход и когато двигателя се задвижва от колелата и се върти с повече от 1500-2000 об./мин., а педалът на газта е отпуснат, това устройство спира подаването на гориво, напълно и до капка; нито грам гориво не минава през горивната камера. Така, когато приближавате светофар, върнете газта и се движите по инерция, ограничавана от двигателното съпротивление, то не „харчите“ нищо. Тук няма да ви уча как да потегляте и как да извършвате движенията с педала, но е желателно отново да го правите плавно – така е по-комфортно за вас, пасажерите и колата ви, а и е по-безопасно, тъй като резките натоварвания върху гумите и респективно сцеплението им са много по-малко.

Стигаме и до т любимия за натискане педал – този, който отприщва мощта на двигателя ви. Повярвайте ми, мнооого добре знам колко е сладко да го правите „до дупка“, НО трябва да го правите разумно, отново да наострите сетивата си, за да ви подсказват какво се случва под вас, и да се съобразявате с това. Всяко рязко, ненавременно или непремерено подаване на газ може да ви лиши от така важното сцепление, което пък да ви изпрати в ситуация, изискваща впрягане на всичките ви умения, а в някои случаи – и много повече. Предполагам, че всички са усещали онези моменти, в които ситуацията изисква от вас повече, отколкото можете да й дадете! Не го допускайте! Отново плавно и прогресивно подаваме газ, за да ускоряваме; когато е необходимо или желано го правим бързо, но „слушаме“ внимателно какво ни шепне моментния баланс на „силите“ и правим същото и на обратно – когато връщаме газта. Рязко подаване или връщане на газта в завой може да доведе до същите фатални последици като тези при спирачката, а в зависимост от това на кои колела се подава двигателната сила, тази намеса може да доведе до недозавиване, презавиване или цялостна загуба на сцепление.

В случая приказката „внимавай в краката“ важи с пълна сила и макар подценявани, работата с тях и педалите, за които отговарят, са важни парченца от пъзела, който трябва да редим всеки път, когато сядаме зад волана. Пригответе си домашното, защото ако се справяте добре, в следващите материали започваме да говорим за динамично шофиране и ще мислим в посока модерните „Trail Braking“ „Heel & Toe shifting“ и „баланс на масите“.

3 Коментара

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *