Стареенето на гумите не бива да бъде подценявано

Стареенето на гумите

Според Toyota един автомобил е направен от около 30 000 части. Сглобката функционира и кара автомобила да се движи, климатика да духа студено, радиото да свири, фаровете да осветяват и т.н. Комплексността на автомобилите ги кара да са уязвими и да спират да работят поради различни причини.

Днес ще говорим за част от автомобилния пъзел, която се подценява от много водачи по целия свят – гумите. Няма да ви даваме съвети за това как да проверявате налягането на всеки две седмици и т.н. Искаме да обърнем внимание на друго – стареенето им. Всъщност, на многозначителния отговор „голяма работа“ отговаряме с „да, голяма е!“

Различни световни организации провеждат проучвания по темата. Разработка на National Highway Traffic Safety Administration гласи, че от 2007 до 2010 г. на територията на САЩ са станали 11047 инцидента, за които виновник са гумите. В тях са загинали почти 200 души и над 6000 са били ранени. За съжаление извадка за ситуацията в България не можем да представим, тъй като КАТ и ДАИ не си правят труда да разберат дали и какви са последствията от необмислените закони, по които сме задължени да се движим по пътната мрежа.

Да се върнем на темата. Какво точно представлява овехтяването на гумата? Всяка гума ще се износи с времето. Всеки е виждал обяви за гуми, на които грайферът е измерен с монета. Така ни показват, че грайферът е над минималния допуск от производителя. Независимо, че дълбочината на протектора е добра след 4-5 сезона употреба, молим да не продължавате да използвате тези гуми. Според експерти остарялата гума е 10-годишната. Над тази възраст изобщо не коментираме.

Стареене на гуми

Стареене на гуми

През 1932 г. Чарлз Дюфрайс и Николас Дрич направили експерименти на оксидацията на гумата и каталитичния феномен, свързан с нея. В края на работата си заключили: „Авто-оксидацията на гумата е позната от много време и се знае, че зависи от възрастта на материалите“.

Какво, по дяволите? Авто-оксидация, стареене?

За да опростим нещата, ще разкажем, че кислородът във въздуха изсушава гумата, което я прави по-твърда. Нееластичната гума не издържа на напуквания и спуквания, като това важи не само за протектора, ами и за страничните бордове. Неприятно.

Важно е да разберем, че кислородът, температурата и хилядите километри търкаляне влияят на гумата. Имайте предвид, че гуми, които не се използват, също стареят. Според експерти едногодишно седене на гумите, „прибрани“ в мазето на тъмно, сухо и топло (коректното съхранение на гуми), има ефекта на едномесечна употреба под въздействието на всички външни фактори.

Въздухът, с който помпаме гумите си, и по-скоро кислородът в него също оказват влияние на състоянието на гумата, като действат отвътре навън.

И на последно място, няма формула, по която да сменяте гумите си заради старост. Просто им обръщайте по-голямо внимание. Видите ли напуквания, скъсвания, балони или нещо подобно, имайте предвид, че вече е наложително да подмените гумите.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *