Как да сменим сами спирачките на автомобила

6

В продължение на материала за смяна на масло идва ред на смяна на спирачките на автомобила или компоненти по спирачната система. Да. Вие ще ги смените. Да. Сами ще се справите!

Чувате ли гадно стържене, когато натиснете педала на спирачката? Звук, който прилича на този при мелeне на камъни. Може би е време да смените накладките и дисковете си. Ще ви покажем как сами да смените спирачките на автомобила.

Спирачната система на автомобила е един от най-важните компоненти, тъй като само и единствено те (спирачките) ви предпазват от забиване в стена или в рейса от градския транспорт. Системата е сравнително проста, управлява се чрез хидравлика, която трансформира силата от натиска на педала в сила на противодействие на въртенето на колелата.

Как работят апаратите?

Как да разбера дали имам копоненти по спирачната система за смяна?

Когато накладките се износят при триенето им в диска, ще започнат да издават неприятни скърцащи звуци. Повечето марки за накладки използват тази мярка, за да може шофьорът да се ориентира в състоянието на компонентите и да предвиди подмяната им. Не всички накладки издават звуци, а и колкото по-модерни коли шофираме, толкова по-изолирани сме от външния свят. С тези подобрения в шумоизолацията обаче идват и подобрения в предупредителната система на автомобила. По-новите возила разполагат със сензори за износване на накладки, които при нужда карат сигнална лампа на таблото да светне в червено или оранжево. При износването на накладките (често това е около сантиметър от двете страни) буталото на спирачния апарат изскача все по-напред, избутвано от спирачна течност, което означава, че течността в казанчето намалява осезаемо. В самото казанче също има датчик за нивото на спирачната течност и може да се случи да получите втори светлинен сигнал на таблото, който да подсказва, че накладките са износени.

Ако собственик или шофьор на автомобила не вземе под внимание гореспоменатите знаци и признаци за износени накладки, материалът на самата накладка ще се озноси толкова, че да изчезне. В такъв случай единственото нещо, което ще се трие в спирачния диск, когато е натиснат педалът, ще са стоманените плочки на накладките. Те ще надерат работната площ на диска, което ще наложи при подмяната на накладки да подмените и дисковете.

Колко струва подмяната на спирачките?

Обикновено сумата по работата в идеални условия (без усложнения) е около 50 лв. за смяна на накладки на четирите колела и около 120 за смяна на накладки и дискове отпред и отзад. В сервиз, където работата се заплаща според времето, се пригответе за около 150 лв. за 1,2 човекочаса. Та ако свършите всичко сами, ще си спестите някой лев.

Как да сменя спирачките си?

Стъпка 1: Oсигурете наличието на долуизброените инструменти и спомагателни средства.

Забележка: не всички спирачни апарати се държат за шенкелите по еднакъв начин, затова ще ви трябват различни инструменти за различните болтове

3/8″ тресчотка

1/2″ тресчотка

1/2″ върток

3/8″ различни удължения

1/2″ различни удължения

Гаечни ключове различни размери

Накрайници торкс различни размери (главно за немските автомобили)

Накрайници шестостен различни размери (главно за немски автомобили)

Хидравличен крик

Стойки (поне две)

Малки стеги

Щанга

Телена четка

WD-40

Ръкавици

Стъпка 2: Закупете необходимите накладки и дискове.

Във всеки магазин за авточасти след представяне на VIN (идентификационен номер на автомобила/рамата) би трябвало да ви дадат списък с дискове и накладки от различни марки, съответно в различен ценови диапазон. Изберете най-подходящите за вас като цена. Съветваме ви да не се спирате на по-неизвестни марки заради няколкото лева разлика. Ако нямате наблюдения върху различните производители, продавачът би трябвало да е достатъчно компетентен, за да ви предложи най-добрите варианти.

Стъпка 3: Разхлабете болтовете на колелото, от което ще започнете.

За да разхлабите болтовете на джантата лесно, автомобилът трябва да е все още стъпил на земята с дръпната ръчна спирачка. Ако вашата ръчна спирачка не работи добре, подпрете някоя от задните гуми с тухли/трупчета отпред и отзад. Вземете 1/2″ въртока и сложете вложка с необходимия размер (обикновенно са от 17 до 21 мм), след което въртете обратно на часовниовата стрелка. Не забравяйте, че все още само разхлабвате болтовете, не ги махате. Разхлабвайте дотолкова, че болтовете да могат да се въртят лесно с тресчотката. Когато работите по задните колела, задължително подпрете предните с тухли/трупчета и развивайте болтовете на дръпната ръчна спирачка. След като ги развиете, отпуснете ръчната спирачка.

Стъпка 4: Повдигнете автомобила.

Позиционирайте крика или под заводските места за крик или на някоя по-дебела греда около праговете. Повечето автомобили имат монтирани гумени тампони под праговете, които подсказват, че повдигането с крик там е безопасно.

Сложете стойките под колата на сигурна дебела греда и отпуснете крика дотолкова, че масата на автомобила да остане само на заключената стойка. Проверете, че сте я поставили безопасно като разклатите автомобила. Вече може да отвиете гайките/болтовете на джантата и да махнете колелото.

Стъпка 5: Демонтиране на спирачния апарат.

1

2

Някои апарати имат подсигурителна пружина/пластина от предната (лицевата страна), която трябва да бъде разкачена. Гледайки отзад, би трябвало да виждате два болта на шенела с размер 12 или 14 мм (при BMW са два шестограма 7 под пластмасови капачки), които държат апарата за съпорта. Отвийте ги и апаратът би трябвало да може да изпадне. Ако апаратът се заклещи, внимателно с права отвертка му помогнете да излезе. При нужда напънете леко с щангата. Със свинска опашка го привържете към пружината на окачването, за да не се налага да го придържате с една ръка. Не оставяйте апарата да виси на спирачния маркуч.

Стъпка  6: Демонтиране на съпорта на спирачния апарат.

3

Там, където преди малко бяха болтовете на апарата, би трябвало да се намират и два болта 17 или 19 мм, които придържат съпорта за шенкела. Принципно трябва да са много стегнати, затова се пригответе за прилагане на сила за отвиването им, но съобразете треакторията на въртока така, че да не се нараните, ако инструментът „отплесне“.

Стъпка 7: Демонтиране на спирачния диск.

4

„Посъветвайте“ няколко пъти спирачния диск в средата, използвайки чук. Повечето спирачни дискове имат малко винтче, което захваща диска за главината. Сложете правилния инструмент (шестограм) и също го почукайте леко. Отвийте го и дискът ще изпадне.

Стъпка 8: Монтиране на новия спирачен диск.

Преди да монтирате диска с телената четка, свалете ръждата от лагер-главината. След това може да напръскате с WD-40. Върнете фискиращото винтче и го завийте (не до скъсване). Ако дискът няма такова, използвайте болт за джанта, за да придържа диска към главината, докато работите по апарата.

Стъпка 9: Монтирайте съпорта.

С телена четка отстранете корозията по стоманения съпорт. Помните колко здраво беше затегнат преди, нали? Затегнете отново!

Стъпка 10: Приберете буталото на апарата.

5

Използвайки малките стеги и една от старите накладки, за да избутате/приберете буталото в апарата. За по-сигурно отворете казанчето за спирачна течност, за да не се създаде налягане.

Стъпка 11: Прикрепете новите накладки и монтирайте апарата.

Преди да прикрепите накладките, намажете контактната им част с апарата със специална паста за спирачки. Тя ще осигури плавната им работа. Монтирайте апарата с болтовете за съпорта. Стегнете ги и проверете навсякъде, където сте пипали.

6

Стъпка 12: Върнете колелото.

Прикарайте болтовете/гайките на ръка докато колелото е във въздуха. Затегнете ги след като сте махнали стойката от под автомобила и сте го пуснали от крика на земята.

Стъпка 13: Повторете същото на желаните колела.

Стъпка 14: Напомпайте спирачния педал, докато не се втвърди.

Би трябвало след 3-4 напомпвания и отпускания педалът да стане твърд.

Стъпка 15: Употреба на нови накладки и дискове.

Първите няколко спирания накладките може да издават странни звуци. Затова не бързайте да ги натоварвате с екстремни спирания. Бъдете по-внимателни 100 километра в градски условия.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *