Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Ето че отново България бе подложена на изпитание от атмосферните условия и бе блокирана – къде от метри снежна покривка, къде от 10-20 сантиметра пудра, оказваща се прекалено голямо предизвикателство за някои шофьори. След като във вторник сутринта прекарах около час, борейки се да си намеря незадръстена улица из „скъпите“ квартали на София, за да сляза към центъра на града, за пореден път се натъкнах на невъзможността на нашите шофьори да се адаптират към условията, в които природата ги поставя, и да се справят с тях, независимо колко са подготвени автомобилите им. Всички сме виждали и попадали в много тежки зимни условия, точно такива, на каквито се натъкнахме в уикенда около женския празник.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Обилни снеговалежи, виелици, снегонавявания, хлъзгави настилки и заледявания – всичко това не е нещо нетипично за нашия климат, макар и последните години да не ни се случва често. Тогава защо, по дяволите, като падне 20-30-50 сантиметра сняг, хората откачат, колите биват поставяни в някакви мега екстремни ситуации и улиците и пътищата биват блокирани?! И не, дайте да не си говорим за почистването на пътищата и поведението на другите, замесени в „схемата“. Няма и да повтарям съветите за зимното шофиране , които споделих в началото на сезона. Нека да видим какво може и трябва да се направи при така създалите се извънредни ситуации.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

В целия си легитимен шофьорски живот съм карал автомобили със задно предаване. Да, точно онези с „леките задници“. И не, никога, нито един път не съм попадал в ситуация, от която да не мога да изляза! Като изключим разни грешки по време на тренировъчни сесии по планините, нито едно от другите ми пътувания не е завършвало със затъване, загуба на контрол или инцидент на пътя! Знаете ли какво… познавам и много други хора, които могат с гордост да кажат същото. Благодарен съм и оценявам, че в това има и голяма доза късмет, може би, НО и на много други фактори, които всъщност са разковничето към постигането на това. И не – колата ми не се прибира зимата в гаража на топло, и не – не излизам да карам само когато е идеално почистено и готово за мен и моята „лятна“ играчка!

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Дори напротив, когато падна големият сняг, зададох посока на движение точно обратна на панираните шофьори – към планината и покритите с „критично голяма“ бяла пелена планински серпентини. Точно защото за мен шофирането в такива условия е удоволствие, особено когато знаеш какво и как да правиш. Всъщност, обяснението е много просто. За да стане всичко това, ви трябват няколко простички неща. Тук за кратко ще повторя няколко, предполагам вече до болка познати на вас фрази, но е неизбежно.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

На първо място, точно както казах и в споменатия по-горе материал, трябва ужасно добре да познавате колата си и своите възможности. Точка! Запомнете го най-накрая! Онзи ден една мацка ме помоли да й покажа празно място, където да може да попързаля колата си, за да се научи да я контролира и това да й доставя удоволствие! Толкова ли е трудно повечето от вас да направят същото?! Може и да ви хареса… а дори и това да не се случи, то поне няма да усложнявате живота на хората около вас на пътя, защото поне малко от малко ще я познавате и няма да допускате нелепи ситуации. Това, както и следващото, което ще спомена, са ключови елементи за отпускането ви в движението и недопускането на влачене с 5 км/ч по пътя или неприятни инциденти.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Второто нещо е анализ на условията, в които сте поставени на пътя. Толкова ли е трудно да прецените точно колко е хлъзгаво, точно какъв е наклонът или завоят, колко е дълбок снегът, какъв е релефът на терена и т.н.?! Защо трябва да се влачим с 10 км/ч на места, където настилката и нейното сцепление ще ви дадат сигурно движение с над 50 например?! Или обратната крайност – защо трябва да влизате в замръзнал завой с 60, когато и с 30 ще ви е трудно да промените посоката си на движение?! И как по-точно решихте, че вашия луксозен SUV с летни гуми ще ви измъкне от 50-сантиметрова снежна преспа?

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

В същия този фатален вторник спусканията по Симеоновско шосе и Черни връх бяха задръстили движението и в трите квартала, които обслужват! А настилката бе почистена до наличието на два пръста „лапавица“ и дори не беше замръзнала!? Нощта пък, в която се бяхме запътили към Самоков, за да се насладим на заснежените отсечки над града, се наложи да вадим от канавката покрай напълно равния и прав път Дупница-Самоков Audi S8 с летни гуми и пиян шофьор при наличието на идеално бяла и рохкава снежна покривка с напълно достатъчно сцепление отгоре.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

И тук стигаме до третия често повтарян от мен фактор, след който продължаваме напред – а именно, подготовката на автомобилите ни! Текущият ми автомобил, поради наличието на големи спирачки, е обут с доста широки за теглото му зимни гуми с размер 225 на 17″ и макар да са чисто нови, не съм доволен от представянето му, особено след като изпитах доста затруднения при изкачването на една стръмна улица в Бояна! Въпреки блокажа на диференциала и правилните маневри пак не съм доволен и следващата зима ще ползвам друг „setup“. И това при положение, че нито един път не съм закъсал наистина сериозно, нито един път не съм затънал или изпаднал в ситуация без контрол и поне някакво сцепление. A живея в Бистрица над София, където валя непрекъснато в продължение на 4 дни, натрупа повече от 60 сантиметра и точно в най-големите снегове съм навън в планината. Как така някои хора си позволяват да рискуват собственото си спокойствие и безопасност, правейки компромиси с подготовката си за зимата?!
И така, всяко едно от нещата дотук съм ги споменавал и до сега и чак ако сте направили всяко едно от тях напълно коректно, имате право да се оплаквате за това как са почистени пътищата, как общините са си свършили работата и да обвинявате природата, че е струпала на главата ви гнева си!

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Ако все пак това се е случило и условията наистина са такива, при каквито, макар и максимално подготвени, ще се справите трудно, остава да намерим изход от ситуацията.
Като начало, когато ще подкарвате автомобила си след обилен снеговалеж, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО го почистете перфектно от снега, като това включва не само стъклата, но и фаровете и огледалата. Когато условията са тежки, видимостта ви е критично важна, особено когато това е съчетано и с неспиращ снеговалеж. Погрижете се чистачките ви да не са замръзнали, пръскалките към тях да работят и казанчето за измиване на стъклото да е с правилната незамръзваща течност.
Хубаво е при пътуване в такава ситуация да сте с пълен резервоар гориво, да имате поне едно въже в багажника, по възможност вериги, съобразени с размера на гумите ви и евентуално лопатка и брадвичка. Горивото ще ви трябва, ако се наложи някъде да буксувате по-дълго време или да чакате помощ в колата на топло, въжето – да ви изтеглят, ако се наложи, веригите – за да не се наложи и да имате по-голям шанс да стигнете за където сте тръгнали, а брадвичката и лопатата ще ви помогнат сами да се оправите, ако на пътя ви заради тежкия сняг е паднало някое дърво или сте позатънали.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

И така, след като вече сме подготвени, е време да тръгваме:
Потеглянето – когато отдолу е хлъзгаво, имате две опции – да се опитате да използвате и малкото сцепление, което имате, допускайки колкото се може по-малко буксуване (това върши работа, когато е леко замръзнало или снегът е твърд и рохкав) или точно обратното – да буксувате с колкото се може по-високи обороти на колелата на втора или дори трета предавка (това става, когато снега е по-дълбок или по-мокър например, за да може гумата да загребва и изхвърля колкото се може повече от него за единица време).
Когато изпитвате затруднения при потегляне или сте закъсали някъде, огледайте мястото и ситуацията – наклон, настилка отдолу, сняг/лед отгоре, коловози, ако можете да се движите поне в една посока, обмислете да се преместите, ако мислите, че тръгвайки натам ще има по-благоприятно място. Обмислете възможните опции и действайте внимателно, като опитайте всичко възможно от най-смисленото според вас към най-безумното в краен случай. Никога не знаете какво точно ще помогне.
Имайте предвид, че например клонки, пръчки или кора от дърветата наоколо или стелка от колата могат да свършат много добра работа за гарантиране на сцепление на едно или няколко от задвижващите колела.
Ако и това не помогне, опитайте с допълнителен товар върху задвижващите колела. Ако има някой с вас, го пратете да седне в багажника или на капака в опит да добавите сцепно тегло върху гумите и те да успеят да хванат сцепление.
Опитвайте да потегляте на тласъци със съединителя, напред-назад; ако ви бутат, нека е в посоката на най-малко съпротивление и трудност, като това може дори да е настрани, перпендикулярно на посоката на движение. Особено когато колелата буксуват, това става много лесно и може да ви измъкне в правилната посока. Имайте предвид, че заклащането на автомобила и побутването му в правилната посока от хората отвън също може лесно да ви отърве от ситуацията, особено когато е съчетано с правилните маневри с волана и боравенето с педала на газта. Натискането на спирачката по време на буксуване с левия крак при автомобили с предно предаване или опъването на ръчната при такива със задно може също да помогне при липсата на блокаж на диференциала, действайки като спирачното усилие, което осъществяват системите против буксуване и по този начин да пренасочи въртящ момент към колелото с по-голямо сцепление.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Ето че неизбежно стигаме и до дълбокия сняг. Тук решаващи са теглото и просвета. Ако колата ви е ниска и лека, вероятността да увиснете по корем върху снега е огромна, а ако си позволите лукса да спрете там, докъдето сте стигнали, тръгването ви ще бъде почти невъзможно. Ако по някаква причина се стигне до там, че навлезете в дълбок неутъпкан сняг, най-важното е да запазите инерцията си и заедно с подаването на газ и управлението по възможно най-бързия начин да се насочите към „изхода“. Просто обикновено в такава ситуация подът на автомобила опира върху снега, по този начин теглото му спира да натиска гумите и те не могат да стъпят на твърда земя, която им е жизнено важна, за да изпълняват функциите си. Така нито управлението, нито задвижването ще ви се получат. И споменавайки горе системите за сигурност и сцепление – имайте предвид, че ако на по-утъпкан и плитък сняг може и да ви помогнат в борбата за запазване на малкото останало сцепление, то в дълбокия сняг обикновено те са пагубни, намалявайки оборотите на колелата, а от там и инерцията, които едвам поддържат движението на автомобила ви.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

Коловозите са следващият неприятен феномен, който има свойството да ви кара в посока различна от желаната и да ви измъчва с нежелани мисли за реалната ви роля в ситуацията. Важно е да запазите самообладание, да внимавате накъде насочвате автомобила и да си търсите по-нисък ръб на коловоза, където евентуално да излезете от него, ако смятате, че ще ви заведе на грешно място. При автомобилите със задвижване на предните или 4-те колела това става малко по-лесно, защото управляващите колела могат по-лесно да захапят ръба и да ви измъкнат от там. При тези със задно предаване пък шавливостта на задницата ще ви позволи да управлявате и с нея посредством газта и отново да излезете от капана.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

По време на прибирането от поредното нощно приключение ни „подпука“ такъв снеговалеж и вятър, че пътят направо изчезна. Това често може да наблюдавате в открити пространства, през които минава пътят и е ужасно коварно! Очертанията на асфалта буквално изчезват и формираните снежни дюни буквално са готови да ви погълнат, ако не внимавате. Същото се отнася и за всички нежелани за сблъсък крайпътни обекти, които умело се прикриват зад бялата пелена. Ако е и тъмно, както беше в нашия случай, сериозно сте загазили и трябва да бъдете много нащрек, защото фаровете ще ви заслепяват, отразявайки се в падащите пред вас снежинки и вече натрупания сняг, формите, изрисувани от вятъра, ще прикриват реалния релеф на терена и възможните препятствия и намирането на пътя към вкъщи става много трудна задача. Понякога карането само на включени фарове за мъгла помага доста, защото макар и да светят на късо разстояние, те светят ниско и встрани, което ви позволява поне донякъде да се ориентирате къде се намирате в пространството.

Снежно бедстване... или как да не ни изненада зимата?!

Снежно бедстване… или как да не ни изненада зимата?!

В заключение се надявам, че след този и предишния зимен материал ще се срещаме с повече усмивки по заснежените пътища, улиците ще са по-спокойни, а основните артерии ще са по-малко задръстени от неадекватни маневри, нелепи инциденти и бавно движещи се превозни средства.

 AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *