Cмяна на моторното масло – най-старият ритуал на света

Motor_oil_autocredit.bg

Мислите, че не можете да смените маслото си сами? Сигурен съм, че грешите. Откакто има автомобили, има и автомобилни ентусиасти, които от мерак се научават как сами да сменят моторното си масло, старите изпечени накладки или да регулират разпределителните валове. Ще започнем да пишем и по темата за самообслужването. Не защото е безплатно! Причината е друга: по този начин грижата за автомобила ви е изцяло във ваши ръце. Така променяте не само отношението си към возилото, но и отношението към себе си. Сега ще кажете „Защо да се занимавам?“ Ами защото е нещо като наркотик. Започнете ли веднъж, ще се пристрастите към тези моменти на усамотение, които споделяте с нея (колата).

Първа стъпка: прочетете книжката с инструкции. От нея би трябвало да разберете какво и колко масло ви е необходимо. Там ще пише нещо като 5W-30 или 10W-40. Това е означение за вискозитета на моторното масло. По-новите автомобили използват по-леки масла, например 0W-20. По-старите двигатели се карат с 10W-40 през лятото и 5W-40 през зимата. Автомобилни фенове, които изкарват лъскавия стар кабриолет веднъж в месеца (на топло и сухо, естествено), биха сипали 20W-50. Във въпросното ръководство за употреба на автомобила би трябвало да пише какво масло да купите. Тук говорим за минерални и синтетични масла. На бившето си позасилено E36 330i (странен хибрид) не бях сипвал нищо друго освен утвърдено от BMW масло с вискозитет 10W-60. Други фенове на марката, каращи високооборотни модели, предпочитат същото, някои пък се спират на 20W-50. Вариант е да влезете в автофорума на вашата марка и да прочетете какви масла купуват колегите ви по модел. След като направите избора си и отидете в магазина, не забравяйте да купите и маслен филтър. С него обикновено няма как да сгрешите.

Процедурата „смяна на масло“ се изпълнява в четири стъпки: 1. източване на старото масло; 2. махане на стария маслен филтър; 3. монтиране на новия маслен филтър; 4. наливане на новото масло.

За стъпка едно е необходим инструмент (обикновено гаечен ключ или тресчотка вършат работа) с подходящ размер, който да отговаря на размера на пробката на картера. Старото масло може да съберете в друг съд, който впоследствие да предадете в пункт за изкупуване на отработени масла. И така, отвивате пробката и маслото тече. Докато го чакате, следват стъпка две и три – масленият филтър.

Маслените филтри са два вида – външни тела и вътрешни тела. Външното тяло е позиционирано някъде по моторния блок (обикновено на видимо място) и се сваля чрез прилагане на усилие за развиване на самия филтър. В случай че филтърът е затегнат прекалено силно, ще ви трябва инструмент за развиване на подобен вид филтри, представляващ затягаща се лента и дръжка. При монтирането на новия филтър намажете гуменото уплътнение с ново масло, за да можете да завиете по-лесно филтъра. Не го презатягайте! Вътрешното тяло представлява филтър, който стои в изолирана кутия (маслена конзола). Тя се отваря посредством развиване на гайка (или по-дълъг болт) със съответния по размер гаечен ключ или тресчотка. Отново напомняме при подмяната на гуменото уплътнение (върви в комплект с филтъра) то да бъде фино намазано с чисто масло. В кутията на кой да е от двата вида маслени филтри ще намерите и медна дифтунга (шайба). Не я изхвърляйте, ще ви е необходима. Предназначението й е да замени старата такава, уплътняваща пробката на картера.

Стъпка четири. След като се уверите, че от отворения картер вече не тече масло, завийте пробката с новата изолираща медна дифтунга. Остана най-лесното и най-приятното: наливане на новото масло. Но тук нещо ще се опита да развали удоволствието ви. Често се случва тубите да подливат и да не улучите от първия път, вследствие на което да омажете целия капак на клапаните с масло. Това се случва често при наливане от еднолитрова туба и е почти неизбежно при наливане от 4-литрова. Един жокер: купете си фуния. Налейте колкото пише в ръководството за употреба. Запалете автомобила в готовност да го изгасите, ако лампата за налягане на маслото не изгасне в рамките на 4-5 секунди. Това ще издаде проблем – теч, който лесно ще откриете. Ако пък всичко е наред, изчакайте няколко минути, докато новото масло се стече в картера и проверете нивото му на пръчката. При нужда долейте.

Това е. Имаме само една молба: не изхвърляйте отработеното масло в канала. Изобщо не го изхвърляйте никъде! Предайте го в пункт за отпадъци или го върнете в някой автосервиз. Там ще се погрижат за правилното му изхвърляне.

Един коментар

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *