Сметките в автосервиз – могат ли да бъдат намалени?

mechanic-346256_640

Автомобилите имат нужда от регулярно сервизиране. Времето и пробегът между различните сервизни инспекции могат да варират в зависимост от марката, модела и вида гориво. Винаги следвайте сервизната програма, издадена от производителя. Както знаете, не сте длъжни да ходите в оторизирани сервизи на различните марки, но все пак е добре да откриете специалист за вашия автомобил по марка. Друго важно нещо е да се доверите на един сервиз, в който да правите всички по-големи ремонти. Между другото, дори в различните сервизи на една марка (франчайзи) ще откриете голяма разлика в цените за еднакви услуги.

При новите автомобили е почти задължително да се спазват посещенията на оторизирани сервизи, за да важи гаранцията и да се поддържа сервизна история. Това е разбираемо, но си заслужава, защото при евентуално продаване можете да докажете на новия кандидат-собственик, че возилото е технически изрядно. Когато изтече гаранцията обаче, можете да посещавате който си пожелаете сервиз. А читави такива има из цяла България. Говоря за наистина подготвени екипи, заемащи се с всяка задача (проблем) с огромна доза професионализъм, независимо дали автомобилът е на 5 или на 25 години. Управителите на по-големи сервизи дори са инвестирали в покупка на различни диагностични софтуери и интерфейси, за да може клиентите да си тръгват винаги доволни и спокойни.

Често тема за оплакване е същността и значението на ГТП-тата (Годишен технически преглед). Факт е, че след „затягането“ на нещата у нас, в пунктовете за ГТП се правят базови проверки на състоянието на автомобила – светлините, ходовата част, гумите, спирачките и др. Обикновено при по-дребни забележки „минаваме метър“, но ни обръщат внимание какво точно не е наред. Една част от проблемите са отстраними само от специалисти, но други забележки можем да отстраняваме и сами.

Проверка на течностите. А именно охладителната течност, тази в казанчето за хидравликата и спирачната течност могат да бъдат проверени, като просто отворим капачката на различните съдове и проверим дали нивото е на маркера MIN (минимум) или MAX (максимум). Нивото на моторното масло също може да бъде проверено лесно посредством пръчката с червена (или оранжева) дръжка, която стига до картера. По-сложни за инспекция са лубрикантите в скоростите и диференциала на задното предаване. Те не консумират масло и единствената причина за загуба би се проявила с теч под автомобила.

Хидравличното масло също може да изтича заради напукани маркучи. Ако случайно хидравликата ви стане драстично по-шумна или воланът за миг се „затегне“, това е повод да проверите нивото на хидравличното масло.

Препоръчваме да проверявате гореописаните поне веднъж в месеца или преди по-дълго пътуване.

Поне веднъж в месеца проверявайте налягането в гумите. На всяка по-голяма бензиностанция има компресори с пистолети и манометри. Самото налягане зависи от марката, модела и размера на гумите, но в повечето случай ще откриете препоръчителното за вашия автомобил на стикер, намиращ се на колонката на отворена шофьорска врата или от задната страна на декоративната капачка на резервоара. Както коментирахме по-рано, законово изискваната дълбочина на протектора е над 2 мм и ви препоръчваме да не шофирате с по-износени гуми.

Доста голяма част от малките дупчици на челното стъкло могат да бъдат „отремонтирани“ с течно стъкло. Заслужава си, особено ако сте забелязали нараняванията навреме. Да, застрахователната компания ще покрие сумата за смяна на стъклото, но ще загубите време, а и не се знае каква марка стъкло ще бъде монтирано на автомобила ви. За оригинално определено ще трябва да си доплатите.

Ако ви се струва, че на челното стъкло има мътен филм, независимо какво количество течност за чистачки изливате, за да го измиете, значи трябва да смените перата на чистачките. Може да изглеждат наред, но явно не са. Във всеки магазин за авточасти има богат избор – цели чистачки или само пера за замяна. Да разчитате на старите е опасно и понякога досадно, ако освен че мажат, издават неприятни „бръмчащи“ звуци.

mechanic-346254_640

Колко пъти сте спирали на светофар зад автомобил и шофьорът му понечва да си измие стъклото, а пръскалките му пръскат повече на вашето, отколкото на неговото? Регулирането на дюзите на пръскалките обикновено се прави за около 10 секунди.

Помолете приятел или комшия от блока да види как светят задните светлини на автомобила ви. Нерядко срещаме автомобили, чийто светлини отзад всяват смут – натисната спирачка и светещи аварийни, примигващи светлини за заден ход и др. Самостоятелно можете да проверите предните светлини.

Подмяната на изгоряла крушка на мигач в повечето случаи е лесно. Подмяна на изгоряла крушка на фар понякога е трудна задача, заради дизайнерите на модела. Много автомобилни марки се доверяват на шофьорите, които управляват автомобили, и дават възможност на по-сръчните, но разочароващо много автомобили трябва да бъдат разглобени отпред за подмяна на крушка.

Изправността на ръчната спирачка не е само за пред ГТП-служителите. Употребата й понякога е наложителна, както и коректното й функциониране. Ако вашата ръчна не държи достатъчно, лесно може да пробвате да я отремонтирате, като навиете гайките, за да придърпате жилата. Единственото, което трябва да направите, е да махнете гумения/кожения маншон около ръкохватката.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *