Шофирането и системи за стабилност

1

Автомобилите стават все по-сигурни, все по-умни, все повече се грижат за безопасността на пътниците си и се стараят да коригират недомислените маневри на шофьорите или да реагират вместо тях в критични ситуации. Само по себе си, всичко това е страхотно, защото няма по-важно нещо от това да стигнем невредими там, за където сме тръгнали, а усмивката да не слиза от лицата ни, помрачена от неприятни преживявания по пътя. Всичко това обаче води след себе си последици, които голяма част от хората не осъзнават. Готови ли сме да работим заедно със системите за сигурност?!

Преди да си зададете въпроса „какви ги говори този?“, ще си позволя да допълня тезата си. Обикновено възникват два проблема – знаейки за наличието на своя „ангел хранител“, хората прекалено много се уповават на „свръхестествените“ сили на тези системи и си позволяват волности, които рано или късно стават фатални, или незнаейки за съществуването им, при възникване на ситуация, изискваща тяхната намеса, объркват още повече нещата. Запомнете едно – тези системи са там, за да ви помагат да се измъкнете от дадена ситуация докато още има изход от нея, а не се борят с физичните закони!

Нека да се върнем малко назад и да обясним какво точно представляват тези електронни помощници и да вникнем в принципа им на работа. В същината си на първо място тези системи следят всичко, което се случва с автомобила, като за тази цел събират данни за скоростта на въртене на всяко едно от колелата, за ъгъла на завъртане на волана, положението на педалите, избраната предавка, страничните и надлъжните ускорения, които тя понася, а при най-усъвършенстваните компановки и много повече. Благодарение на тези данни управляващият модул има възможност за части от секундата да засече възникването на някаква загуба на сцепление или друга критична ситуация и чрез изпращане на команди към дадени изпълнителни модули (най-често натиска спирачките или връща газта) да се опита да предотврати по-лоши последствия. За да се случи това обаче, от ситуацията все пак трябва да има изход! Т.е. трябва все още да имаме останало сцепление, което системата да използва за възстановяване на контрола. Например при ускорение в завой с изкачване по някой планински път едно от задвижваните колела започва да буксува, скоростта му на въртене се увеличава спрямо тази на другите 3 колела, системата разпознава това, активира спирачката на даденото колело, забавя движението му, а това от своя страна позволява прехвърляне на двигателна сила през диференциала към другото колело, което все още има сцепление и всичко това води до запазване на движението напред.

Шофирането и системи за стабилност

Шофирането и системи за стабилност

При натъкване на заледен или мокър участък, особено в завой, опасностите нарастват още повече – възможно е да някое от колелата да загуби сцепление, автомобилът да недозавие, презавие или да настъпи цялостна нестабилност. Регистрирайки това, системата внимателно подбира необходимите интервенции, за да запази и малкото сцепление на колелата, които преминават през зоната с намалено сцепление, като натиска спирачките им една по една колкото е необходимо, връща газта, за да намали скоростта и предавания към колелото въртящ момент, за да не пробуксува и по този начин успява да поддържа оптимално възможното ниво на сцепление на всяко едно от колелата.

На първо място – никога недейте да очаквате чудеса от тези системи, макар и съвременните автомобили да вдъхват ужасно много увереност и привидно високи нива на безопасност. Физическите закони ви действат със същата сила и няма да се поколебаят да ви запратят извън пътя, когато не прецените скоростта на движение, заобикалящата ви среда, пътните условия и своите маневри!

И второ – задължително трябва да знаете с какви системи е снабден автомобила ви, как те се намесват при нужда и как това рефлектира върху усещането за автомобила и неговото поведение! Тук отново се връщам на съвет, който сме давали и преди – отидете на спокойно място далеч от движението и обекти, в които може да се ударите, и провокирайте навлизането в критична ситуация, за да опознаете работата на системата.

Шофирането и системи за стабилност

Шофирането и системи за стабилност

Например при презавиване, освен връщането на газта, ако нещата продължават да излизат извън контрол системите често подават спирачно усилие на някое от предните колела, което много осезателно се усеща във волана, което дори се опитва да го изправи и да създаде момент с посока обратна на тази на плъзгането, за да изправи колата. Ако не сте подготвени за това, може да предизвикате неприятни последствия.

4

Шофирането и системи за стабилност

При недозавиване пък спирачния момент отива към задните колела и също може да се усети странно усещане.

Освен най-често срещаните системи за стабилност, технологиите толкова напреднаха, че посредством съвременни управляващи модули производителите могат да управляват диференциалите, окачването, двигателя и предавателната кутия така, че да гарантират максимална стабилност и сцепление. Вече има активни системи, които ви предупреждават, ако напускате лентата на движение, че пред Вас на пътя може да изскочи животно или човек, а дори и да спират вместо Вас, ако не реагирате навременно при приближаване на обект с голяма разлика в скоростта. При прибиране от поредното пътуване например, автомобилът, с който пътувахме, реши внезапно да започне да спира при приближаването до друга кола в нашата лента, макар и всичко да бе под контрол и тази реакция да ни изненада. Затова се запознайте с анатомията на автомобила си и неговите системи, за да не ви изненада намесата или известяването на някоя от тях при възникването на критична ситуация. И никога, никога не надценявайте възможностите си, тези на автомобила си и условията и околната среда, в която се движите, независимо колко е съвременен и оборудван, защото физичните закони действат за всички и още не е измислена сила, която да ги неутрализира или да им противодейства.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *