Съвети за поддръжка и експлоатация: BMW Е39

E39 service

Поддръжката на Е39 не е по-скъпа от тази на кой да е автомобил от различна марка. Не се доверявайте на твърденията, че частите за BMW са „безбожно скъпи” или пък „пълно е с ментета”. Естествено, за всяко от тези правила има изключения, но вярвам, че ще съобразите и ще прецените правилно за себе си.

След покупката на „правилната” петица, от вас се изискват няколко покупки и подмяна на части, за да сте спокойни при всякакви метеорологични условия и да стигнете безпроблемно там, накъдето сте се запътили. Дизелов или бензинов агрегат, няма значение. Задължително започнете със смяна на детайли по охлаждащата система. Водна помпа, обслужващия я ремък и термостат. Да, някой преди вас може да е писал в сервизната книжка, че те са подменени преди задоволителен период от време, но започнете на чисто. Частите по манипулацията не надхвърлят 270 лв, а евентуален ремонт при повреда от тяхна страна би струвал десет пъти повече.

Така и така сте започнали да обслужвате охладителната система, подсетете механика си да отдели двата радиатора (климатичния и водния) един от друг. Ще останете изненадани колко боклуци могат да се съберат в такава тясна ниша, но повярвайте, те оказват негативно влияние върху коректното обдухване и охлаждане.

Вискосъединителят на перката за принудително охлаждане също трябва да е изряден. Механикът ви трябва лесно и бързо да провери това. При нужда, закупете нов. Цената на оригинален е около 220 лв, а за афтърмаркет (обикновено произеден в Китай) – около 150 лв.

Идва зима! Налейте необходимото количество концентриран антифриз в охлаждащата система. И като заговорихме за зимата, ако сте закупили дизелово Е39, чрез диагностика може да проверите дали има неизправни подгревни свещи. При по-новите модели от поколението компютърът може да даде информация кои точно свещи не работят. Дизеловият 6-цилиндров двигател не изпитва сериозни проблеми при палене на минусови температури с една или две непогряващи свещи.

Маслото не бива да е много гъсто. 5W30 или 5W40 са препоръчителни. Всеки нормално износен агрегат ще работи добре с масла с подобен вискозитет. Масленият и горивният филтри вървят ръка за ръка с „Oil Service” (бел. ред. така се нарича смяната на масло според BMW. Подобен надпис на таблото ще индикира, че е време да посетите сервиза повторно).

При наличие на катализатор на автомобила ви, ние ви съветваме да го тествате на газ-анализатор и при нужда да го замените с нов. Катализатор, експлоатиран над 10 години, е почти сигурно задръстен и затруднява работата на двигателя, като е възможно да понижи мощността му и да повиши разхода на гориво на първо време, а в последствие от недоброто изпускане на отработени газове да се счупи турбокомпресора.

Бензиновите събратя не са толкова претенциозни откъм студени стартове. Освен гореописаната профилактика на охладителната система, проверете състоянието на запалителните свещи, лулите и бобините. Нерядко износените свещи не подават достатъчно голяма искра и автомобилът започва да се държи странно, да придърпва и да консумира повече гориво. При бензиновите редови „шестаци” често срещан проблем е „опечена” гарнитура на капака на клапаните. Когато изгори от температурните амплитуди, гарнитурата спира да уплътнява качествено и започва да изпуска моторно масло, което в последствие се стича по целия двигател и понякога капе върху изпускателните колектори. Смяната й е елементарна, а самата тя не е скъпа – около 40 лв. Променливото въртене на разпределителния вал (само на всмукателния при единичен Vanos и на всмукателния и изпускателния при двоен Vanos) се управлява от клапан с пружинка и соленоид. Често се случва клапанът да спре да функционира. Смяната му е лесна и евтина. Дали работи? На живи данни чрез диагностичен кабел лесно може да се провери.

V8-бензиновите агрегати срещат същите проблеми с гарнитурите на капаците на двете глави. Не бива да се притеснявате от ремонта. Често срещан проблем при най-големите агрегати е некоректно работещ дебитомер. Нов такъв е прекалено скъп, но сравнително лесно се намират втора ръка, работещи в нормална стойност. Нерядко се случва от годините клапаните, управляващи Vanos системата, да спрат да работят. Проверката им става точно както на 6-цилиндровите агрегат – чрез компютърна диагностика. Ако закупеният от вас автомобил е с автоматична скоростна кутия, не губете време и не жалете средства.

Почти задължително е да смените мяслото в нея, в противен случай рискувате конвертора на въртящ момент да „сдаде багажа”. Тогава ще се бръкнете с около 2000 лв. за ремонт на старата кутия. Струва ви се много? Да, много е, затова препоръчвам обслужването й навреме. Стойността на профилактиката е около 340 лв, а давността – 200,000 км или 5 години.

Механичната трансмисия е заредена с LifeTime Oil (бел. ред. BMW-масло, което не е необходимо да се подменя), но за всеки случай не жалете средства (около 50 лв.) и купете 2 литра масло. Диференциалът също е зареден с LifeTime масло, което не е нужно да се сменя.Поради просторното купе на Е39 филтрите за парното/климатичната система са два – в двата долни края на челното стъкло при отворен капак се виждат кутиите им. Сменят се лесно и бързо и не са скъпи, а затлачени такива биха вмирисали купето на лошо.

За да сте спокойни за всичко при пътуване, след като сте обслужили автомобила си, не забравяйте да прегледате и регулирате фаровете. Често се случва водачите им (представляват къси „пръчки”, държащи рефлектора за корпуса на фара) да са счупени и светлинният сноп да пада прекалено ниско или да отива прекалено високо. Смяната им е пипкава, но елементарна, а цената им е под 50 лв. за двата фара.

Малка подробност, която почти всеки забравя в деня на сервизиране и за която се подсеща чак когато завали дъжд – чистачките. Лоша новина – не можете да ги закупите от коя да е бензиностанция или случаен магазин за авточасти. Поради по-различния си захват тези елементи се продават само в магазини, които са специализирани за марката BMW. Цената им е от 30 до 50 лв. за комплект.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *