Покупка на автомобил с широко отворени очи

4419952425_c5091c13ca_b

Идва моментът, в който сте се решили на голямата стъпка – покупка на автомобил. Отваряте сайтовете за малки обяви, спрели сте се вече на определена марка, модел, хоп, ето го и вашият любим цвят. Набирате телефона от обявата и се уговаряте за оглед. Отивате и се влюбвате. Мислите си, че това е точният автомобил за вас, на пръв поглед изглежда перфектен, измит, излъскан, блестящ и примамващ… Но дали в действителност е така?!

Тук ние се притичваме на помощ и ще ви дадем малко съвети какво точно да проверите и къде да гледате, за да не се хванете за главата в най-скоро време с мисълта „Как можах да купя това нещо?!“

Отидете на оглед рано сутринта и се разберете с продавача да не пали двигателя на автомобила, за да може да го прегледате „на студено“.

Ако автомобилът е с регистрационни табели, проверете талона и датата на регистрация. Ако тя е направена съвсем скоро, а собственикът твърди, че „автомобилът е просто супер, обслужен, застрахован – качваш се и караш“, сериозно се замислете дали е така. Кой купува автомобил, регистрира го, плаща екотакса (около 300 лв.) и още куп други неща, обслужва и продава веднага? Да, може и сериозно да е закъсал за пари, но по-скоро е открил доста сериозен дефект в автомобила, чието отстраняване може да се равнява и на голям процент от цялата стойност на самата кола.

И все пак, нека преминем към огледа. За нас първото и най-важното нещо е самото купе – дали автомобилът е имал сериозни удари. Съветваме ви хубаво да огледате цялото купе на автомобила. Разгледайте за несъответствие и разминаване между отделните компоненти, например как предната броня следва арките на калниците, дали разстоянието между предния капак и калниците е едно и също от двете страни, както и между багажника и задните калници. Левият фар е нов и лъскав, а десният матирал. Каква според вас е била причината за смяната му? Огледайте спокойно и без да бързате, все пак вие сте там с парите си и с правото си на купувач. Отворете вратите и ги разгледайте внимателно отстрани за наличие на различен цвят под боята, в която са боядисани. Вижте дали под гумените уплътнения няма следи от напръскана боя.

Най-добре потърсете сервиз, където да можете да огледате колата отдолу. При по-тежък удар, дори автомобилът да е напаснат и на пръв поглед да не си личи, можете да познаете по носещите греди. Колкото и да се изправя купето, кривините по гредите винаги си личат. Личи си и това, че е „работено“ по тях. Наличието на кривини в геометрията най-лесно може да бъде установено при качване на автомобила на стенд за реглаж на преден и заден мост (сходимост).

Обърнете внимание на наличието на корозия. Не ви съветваме да си купите автомобил, „нападнат“ от ръждата. Чували сте народната мъдрост „Вода, жена и ръжда тръгнат ли – не можеш да ги спреш“. Детайлите, които най-често са от първите засегнати, са праговете, веждите на калниците, самите калници и бомбетата.

Ако сте сигурни, че всичко е наред – вдигнете предния капак на автомобила и проверете разшителния съд на охладителната система. Той трябва е чист, а антифризът, който се намира в него – бистър. Ако забележите черни следи, това трябва да ви говори за наличие на сериозен проблем по двигателя, който може все още да е налице или да е просто „замаскиран“, колкото да мине продажбата.

Проверете и маслото в двигателя. Дръпнете маслоизмерителната пръчка, маслото трябва да се намира някъде в средата между минимума и максимума. Ако е под минимума, този двигател най-вероятно харчи масло. Отвийте капачката на маслото и ако се вижда разпределителният вал, огледайте и него (гърбиците му). Ако има нагари и се виждат остатъци, наподобавящи по-течно състояние от това на греста, най-вероятно този автомобил не е поддържан както трябва и маслото не е сменявано на препоръчителния пробег. Ако вместо масло видите „нещо“, наподобяващо боза, директно затворете капака, благодарете на продавача и бягайте колкото се може по-бързо и по-далеч. Това може да означава две неща: така наречена „духнала“ гарнитура на главата или в по-лошия вариант – пукната глава. Първото е сравнително евтино за отремонтиране, но второто е прекалено скъпо. Лошото е, че не може да се разбере на пръв поглед. След свалянето на главата или главите (зависи от двигателя, на който сте се спрели) не е ясно още колко проблеми биха изскочили – изгорели клапани , превъртели шпилки и др.

Следващата стъпка е да седнете зад волана и да дадете на контакт. Разгледайте таблото. Почти всяка лампа трябва да засвети. Така всички сигнализации се тестват за изгорели крушки. Ако е така, при наличието на проблем, няма да има как да разберете за него. Масово използван трик е сваляне на таблото и отстраняване на светещите лампички, например тази, сигнализираща, че има проблем с въздушните възглавници, тази за налягане на маслото и т.н.

Ако всички лампички са изправни, запалите двигателя. Той трябва да работи тихо и спокойно. Изчакайте да загрее. Леко подайте газ до 2500 – 3000 оборота. Форсирането трябва да се чува плавно, а не с прекъсвания, „тътени“ и заглъхвания.

Оставете двигателя да работи, докато се включи перката за охлаждане (ако има такава). Ако това не се случи, е много вероятно автомобилът да е бил прегряван преди това, което отново ни връща на проблема с главата или гарнитурата й. Докато загрява автомобилът, изпробвайте всяко едно копче, което излезе пред очите ви. Електрическите стъкла, електрическите огледала, чистачките, пръскалките, аварийните светлини, всички степени на парното, климатика, подгряването на задното стъкло, шибидаха и т.н. Няма да ви е приятно да си купите автомобила и вечерта, паркирайки пред жилището си, да установите, че не можете да затворите някой от прозорците или че задна дясна врата не се заключва.

Погледнете километража. До скоро 90% от автомобилите нов внос бяха с пробег между 120000 и 140000 км, но сега се има новата „мода“ – пробег около 190000 км и репликата „Аз километражи не връщам и продавам автомобили само на реални километри“.  Много е трудно да се определят действителните километри на един автомобил. Все пак разгледайте хубаво интериора. Колко са износени копчетата, скоростният лост, воланът и педалите. Това до някъде би могло да издаде до колко са реални показанията на километража.

Отмятате и това в списъка и продължаваме нататък. Автомобилът вече е загрял и перката за охлаждане се е включила. Проверете дали двигателят „не надува“. За целта стиснете големите водни маркучи, които идват към и излизат от радиатора. Те не трябва да са прекалено твърди. Това би означавало отново проблем с главата на автомобила. Проверете дали има нормално парно.

3390443456_9b7a6b452b_z

Подкарайте автомобила и се ослушвайте за паразитни шумове, тропане и виене. Ако автомобилът е с механична трансмисия, изпробвайте дали можете да превключите всички скорости и дали съединителят отделя на правилното място, горе-долу на 2/3 от хода на педала. Ако сте се спрели на автоматик, превключванията му трябва да са плавни и почти неусетни.

Докато правите вашето тестово „кръгче“, се огледайте за автосервиз, където да вдигнат автомобила и да прегледат ходовата му част и накладките. Ако има скъсани маншони на каретата, е възможно и самите карета да са се разбили. Всяка една гумена част, която виждате по окачването на автомобила, трябва да е здрава. Тя е там, за да предпазва съответния елемент от кал, прах и вода. Ако например маншончето на шарнира е скъсано, много е вероятно и самият той „да е заминал“.

Омасляване по стеблото на някой амортисьор означава, че той е изпуснал и трябва своевременно да бъде заменен, освен ако не искате да усетите какво е да се движите като в кораб по пътя и да рискувате при завой с неравности да се озовете в съседната лента или някоя канавка по таван.

Ако има видимо нови части по окачването, преобладаващи от едната страна на колата, това значи, че някой е правил частичен ремонт. Това пък от своя страна означава, че е пестил пари, което води до извода, че и новите части са със съмнително качество.

Попитайте в сервиза за диагностична компютърна апаратура и прочетете за грешките в различните системи на автомобила. Това е доста успешен начин да проверите за наличие на някакъв проблем или отстранен вече такъв, тъй като различните модули в автомобила запазват натрупаните грешки.

Ако при изпълняване на съветите ни от списъка прецените, че всичко е наред, харесали сте автомобила отвън и отвътре, цената ви удовлетворява, можем да ви честитим новата покупка и да ви пожелаем късмет. Късмет ви желаем, защото все някога ще ви се наложи да смените нещо по автомобила. Вероятността да попаднете на перфектен автомобил е малка, но ако проявите търпение, ще го откриете.

И не на последно място, ако имате нужда от финансова помощ за покупка на автомобил, веднага се обърнете към AutoCredit.bg

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *