Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

След като вече се предполага, че сте оцелели в градската джунгла след последния ни „разговор“ е време да си намерим местенце близо до дестинацията ни, където да оставим превозното си средство да почива. Паркирането е ужасно проста задача, чието изпълнение, уви, адски много хора ужасно объркват. Явно се оказва, че от намирането и преценката на подходящото място, през съставянето на стратегията по „наместването“ в него, до изпълнението ѝ може да се объркат доооста неща.

И така, започваме по ред на операциите. В днешния забързан свят, особено в големите градове, намирането на вакантно място, подходящо за вашият автомобил и в близост до желаната дестинация е често доста трудна задача. С радост напоследък установявам, че с разширяването и въвеждането на нови зони за платено паркиране нещата в столицата например сякаш се нормализираха. Имате възможност да избирате между синя (най-централните части на града) и зелена (външната на нея част на града) зона. На ключови места около метростанциите например също бяха създадени паркинги, които улесняват ползването на метрото, а в краен случай можете да се възползвате и от някой платен паркинг.

Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

Поне аз съм късметлия в последно време и където и да съм тръгнал в централната част на града, все успявам да си намеря удобно местенце. Ако често пътувате към една и съща локация в центъра е лесно – след няколко дни вече сте се ориентирали в обстановката и предвид цикличността на повечето активности на хората се получава така, че сте по едно и също време на едно и също място и често се озовавате паркирали там, където го правите винаги. Ако „не сте оттук и сте за малко“ обаче, нещата са по-сложни, защото трябва бързичко и адекватно да се ориентирате в обстановката. Първата забележка в това отношение – докато правите оглед на условията, не си позволявайте да объркате де що има трафик около вас. Недейте да пъплите или да правите неадекватни спирания, когато ви се стори, че дадена „дупка“ между колите е идеална да се сврете там или защото не успявате да прочетете знака, който указва режима на паркиране в тази отсечка. Движете се стегнато, с отворени на 4 очи и отново влезте в ритъма на движението. Обикновено оживените улици непрекъснато претърпяват размествания, което означава, че дори и да няма пукнато местенце по време на първата ви обиколка в карето от преки около офиса, може да се отвори такова за вас при следващото преминаване. Ако това не се получава, се насочете към по-затънтените улични, които често биват пропускани от тези, които не са запознати добре с района и съответно може да крият някое затънтено кътче за вашият автомобил. Постоянно се оглеждайте за качващи се в автомобила си хора. Това често е признак, че им е време да освободят „леговището“ си, за да можете вие да се сврете там. Ако пък се натъкнете на единственото свободно място в целия пренаселен квартал и то седи ей-така нежелано от никого, това не винаги означава, че днес трябва да отидете да пуснете ТОТО, смятайки се за най-големия късметлия. Често такива съмнително вакантни места крият някаква забрана и наивното паркиране там може да ви струва скъпо. Наместете се удобно, но огледайте много внимателно обстановката за скрити в храстите знаци, указващи колко сериозно сте загазили. Ако естествено се уверите, че уловка няма, заключвайте и се наслаждавайте на престоя си в центъра на събитията. Ако пък сте си избрали местенце в някоя от платените общински зони, всичко, което трябва да направите, е да пуснете SMS-че на оказания на табелата с указания за съответните „регулации“ телефонен номер (1302 за синя и 1303 за зелена зона в София например), включващ номера на вашия автомобил.

Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

Тук трябва само да внимавате да не объркате някой символ, тъй като това може да ви направи нарушител и да възникне проблем. Престоят ви ще ви струва съответно 2 лв. без ДДС за синя зона и 1 лв. без ДДС за зелена за час престой, като при изтичането му ще получите подсещащо съобщение. Алтернативен начин за заплащане е чрез закупуването на талончета, в които се отбелязва часа на паркирането, за да може да бъде следена неговата продължителност. В тази връзка, имайте предвид, че всички подобни зони имат ограничения за времето престой, на което имате право. Рядко ще ви санкционират, ако си плащате макар и след изтичането на позволеното време, но все пак го имайте предвид. Ако все пак объркате нещо и ви „заключат“ или направо ви вдигнат колата към някой наказателен паркинг, просто намерете най-близката указателна табела за зоната и се обадете на посочения там телефон, за да ви дадат информация какво следва да направите в така създалата се ситуация.

Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

Ако вашето решение е да изберете алтернативно скривалище, то пазете се от привидната им безобидност. Много българи често си присвояват някое паркомясто, наричайки го свое, а натрапниците биват наказвани с различни вуду магии – от вдигнати чистачки и прибрани огледала, през рисунки с пирон по екстериора, до спаднати или нарязани гуми. Не че имат право да си придават такава важност, и не че нещо би ме спряло да организирам близка среща от трети вид с муцуната им, но цялата случка би ви донесла много главоболия. Често такива локации са маркирани с „интелигентно“ написани, силно заповедни и крайно безцеремонни надписи тип „ВНИМАНИЕ ГАРАЖ, НЕ СПИРАЙ“ или „ЗАБРАНЕНО ПАРКИРАНЕТО, ПУКАМ ГУМИ“. Та, избягвайте разправиите с местните, че не се знае къде ще му излезе краят. Естествено, няма нужда да споменавам, че паркирането по тротоарите, запречването на пътеки и алеи и запушването на вход/изход, без да сте наоколо, е равно на сигурна „ситуация“, често приключваща или със сърцераздирателна сцена от турски сериал или с ръкопашна схватка, достойна за ММА. И накрая, ако нямате друг избор и се наложи да превземете някоя градинка, „островче“ или тревна площ, помнете, че общината има право да ви глоби за това, макар и да не е сигурно, че някога ще успее да си вземе парите за това.

След като вече си намерихме местенцето за престой, идва времето да осъществим захода и акостирането в него. На първо място се постарайте всички участници в движението около вас да разберат еднозначно намеренията ви, за да няма изненадани, а оттам и да избегнете напрегнати ситуации. При доближаване към целта пуснете аварийните си мигачи, намалете плавно и спрете дори преди самото място. Така ако няма как да ви заобикалят останалите шофьори, то поне ще ги спрете така, че да не пречат на захода ви и ще изпълните операцията максимално лесно и бързо.

Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

„Премерете“ първо дали автомобилът ви ще се събере в избраната пролука и внимателно подберете маневрите, с които ще го направите. По възможност винаги подхождайте на заден ход – автомобилът ви така е по-маневрен и повратлив, а малко намеса с волана се отразява в голяма смяна на посоката. Недейте да се обръщате назад, ами си създайте максимално голямо зрително поле, следейки и трите си огледала за обратно виждане, както и всичко, което става напред. Така например за улеснение можете да си смъкнете външните огледала надолу, за да виждате отстоянията от бордюрите наоколо и други препятствия ниско долу около колата. Животоспасяващ „мурафет“ за целостта и блясъка на джантите ви, даващ доста добър поглед над нещата там долу. Ако мястото е малко, използвайте целия ход на волана, като по този начин оползотворявате пълната маневреност на колата си. Дръжте го здраво с двете ръце, защото евентуално опиране в някой бордюр много лесно може да ви го върне „тъпкано“. Забравете и за техниката с миенето на чинии. ДВЕТЕ РЪЦЕ на волана, говорили сме какво и как го правят там. Ако волана се върти трудно (често затруднение на мацките зад волана), пуснете автомобила да се движи леко, за да улесни тази ви намеса. Парктроник или камери, следящи периметъра, помагат много в такава ситуация, но изискват свикване със сигналите и отстоянията, които визуализират, за да можете прецизно за преценявате колко още място има. Има такива, които пищят на умиране на 20 сантиметра от препятствие, но има и такива пък, при които крайната фаза на известяване вече е твърде късна. Камерите също често предоставят доста изкривен образ на случващото се и разстоянията могат да бъдат некоректни. Ако ще се катерите по бордюри или други препятствия, правете го бавноо, внимателно, без да използвате засилка отдалеч, защото отново може да пострадат джантите или гумите ви. Имайте предвид също така, че прекомерното „яхане“ по такива места със сигурност натоварва и изкривява гумите ви и рискувате тяхното трайно увреждане. Същото се отнася и за джантите – от кривини, породени от високия и остър ръб на бордюра, през деруги по красивите им бордове от страничен допир с различни предмети, до цялостно разкъсване или пробиване на гумата върху тях.

Паркирането в града – мисията възможна

Паркирането в града – мисията възможна

И накрая, след като сте се наместили удобно, не забравяйте да благодарите на тези, които чинно са ви изчакали да го направите, внимателно поприберете скъпите вещи в интериора, за да не подбудят нечии клептомански нагон и внимателно отваряйте вратата, като слизате, ако е от страната на движението. Като заговорихме за клептомания – често един зулум с цел да ви откраднат слънчевите очила или скапания стар CD плейър може да донесе след себе си много по-скъпи и неприятни последици, ако за целта са ви счупили прозорец, изкъртили са ви някоя брава или ключалка или са ви увредили нещо в интериора. Още едно съображение при паркирането ви в това отношение трябва да бъде и наличието на скъпи и търсени части по екстериора. Най-често внимание привличат джантите ви, а липсата на секретен болт при закрепването им е почти сигурна причина да си намерите колата на трупчета. Напоследък модерни са и кражбите на лайсни, брони, фарове, стопове и т.н. интересни и скъпи елементи, а най-изобретателните, фрапиращо за мен, дори крадат катализатори… за чиято липса естествено застрахователите няма да платят и стотинка. Скъпо ще им излезе обаче, ако някой „колега“ си остави почерка върху броните или вратите ви при нескопосаните си маневри. Такива щети спокойно минават като застрахователно събитие и ви съветвам да се възползвате от това. И все пак, за да се предпазите максимално от такива контакти, при паркирането си оставяйте място на всички около вас, за да се „застраховате“ да не попаднете в обхвата на действията им при излизане. И естествено, моля ви, на разграфените и педантично подредени паркинги не спирайте на две места или по диагонал, вбесявайки всички наоколо и подканяйки някой да свърши споменатите малко по-горе вуду магии.

Вече удобно настанени, можете спокойно да се отдадете на задачите, които ви чакат, а количката ви спокойно ще ви дочака след това, за да ви отведе вкъщи или към следващата дестинация.

AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *