Несгодите на българските пътища… или кой трябва да понесе последствията?

Несгодите на българските пътища... или кой трябва да понесе последствията?

Всеки от нас е изпадал в неприятни ситуации на пътя. А когато „изпаднал“ е буквално и се отнася за срещата ви с 15 сантиметра дълбок трап на чисто ново асфалтирана улица и то по време на обилен снеговалеж, нещата стават още по-забавни. Точно в този момент започвате да споменавате роднини от женски пол на всеки замесен виновник, за който можете да се сетите, и искате някой да си плати (буквално и преносно) за причинената ви болка и страдания! Е, не е нужно заради това накрая да си плащате вие, дори напротив – крайно време е и у нас всеки да поема отговорност за пропуските и грешките си и да компенсира причинените вследствие на това негативи. Точно поради тази причина този път ще си говорим за това, как да се възползвате от правата си в такива случаи да бъдете компенсирани напълно за нанесените щети.

Несгодите на българските пътища... или кой трябва да понесе последствията?

Несгодите на българските пътища… или кой трябва да понесе последствията?

E, както можете да предположите тези писания са отново „вдъхновени“ от реален сблъсък с жестоката българска действителност. В една от прекрасните снежни вечери в последните седмици, прибирайки към вкъщи приятната червена Corsa, за която ви разказахме съвсем скоро, буквално изпаднах с жесток удар в поредния кратер по нашите подобия на улици. За мое голямо учудване това бе напълно преасфалтираната улица „Кумата“, точно пред Киноцентър Бояна, а снежната покривка коварно бе покрила завидния ръб на „дупчицата“. След звуковия катаклизъм естествено воланът започна да тегли наляво, а не закъсняха и звуковите и светлинни нотификации на таблото, които се погрижиха, ако случайно не съм усетил щетата, да ме известят за нея. Резултатът бе 1:0 за дупката, като – слава Богу – само гумата се бе предала, без да предаде много от удара към джантата, която бе останала непокътната. Пробойната в гумата бе със завидни размери и благодарение на наличието на пълноразмерно резервно колело прибирането ми вкъщи не бе особено застрашено.
Такава ситуация обаче освен мръсни ръце може да ви донесе доста финансови неприятности, ако не знаете процедурата, за да си покриете щетите. Подобни „инциденти“ са и една от основните причини винаги да правя пълно Автокаско на автомобилите си. Не искам да агитирам когото и да било в тази посока, но изборът на правилния застрахователен агент и компания биха ви спестили много разправии и разходи от такива нелепи случки.

Несгодите на българските пътища... или кой трябва да понесе последствията?

Несгодите на българските пътища… или кой трябва да понесе последствията?

Тук обаче идва моментът, в който трябва да си „изиграете правилно картите“, за да ви бъде признат такъв тип застрахователно събитие. На първо място, трябва да се обадите на денонощния телефон за клиенти на вашия застраховател, за да регистрирате настъпването на това събитие и да ви запознаят с вътрешната процедура по признаването му и съответно обезщетяването му. Обикновено обаждането само по себе си е достатъчно за регистриране на постъпилия сигнал, като за целта ще ви поискат регистрационен номер на автомобила, вашите имена и т.н.

В зависимост от застрахователната компания може да се наложи да изчакате пристигането на мобилна група, която да регистрира на място произшествието и да прецени на място неговата автентичност и достоверност. Не местете автомобила си, докато не ви потвърдят, че това не е необходимо, за да е сигурно, че ако ви пратят мобилна група от експерти те няма да се заядат, че произшествието е инсценирано. Ако щетите по автомобила ви са повече от тези, които настъпиха в моя случай, може да се възползвате и от често включения в цената на застраховката „асистанс“ и автомобилът ви да бъде транспортиран до желано от вас място безплатно (проверете все пак за ограничения, които може да са наложени от застрахователя за такъв тип услуга).

В конкретната ситуация просто записаха обаждането ми, мястото на настъпване на събитието и щетите по него, провериха валидността на застраховката на автомобила и ме посъветваха да направя снимки на причинителя на бедите ми и щетите на автомобила (дупката), които да послужат като доказателство, където е необходимо. След като ги уверих, че щетите не пречат на възможността му да се движи, просто ми казаха да се обадя на 112, за да регистрирам и там събитието и в 7-дневен срок да заведа щетата в офис на застрахователя. Т.е. хубаво е винаги да се обадите на 112, за да получите официален номер за регистрация на възникналото „произшествие“. Откровено казано не знам какъв е смисълът на въпросната операция, но процедурата не е нищо повече от едно обаждане и не пречи, така че е хубаво да си „вържете гащите“ и с това.

Несгодите на българските пътища... или кой трябва да понесе последствията?

Несгодите на българските пътища… или кой трябва да понесе последствията?

И остана мръсната работа да смените колелото, като за целта е хубаво да имате крик, резервна гума и ключ за гуми… поне. Ако гумите ви са Run-Flat, имате късмет, че ще можете да се приберете на топло и сухо, за да оправите проблема. Ако пък нямате късмет да сте снабдени с един от двата варианта, ами производителят на автомобила ви е сложил нормални гуми и „repair-kit“, тогава сте прецакани, защото ако дупката ви е голяма поне колкото моята, няма пяна, която да може да я запълни, за да успеете да напомпате гумата и да закърпите положението. В този случай ще ви трябва помощ от приятел, който да ви донесе друго колело или просто да се възползвате от опцията за транспорт на возилото ви от застрахователя. Същото се отнася и за случаите, когато ударът е нанесъл щети и на окачването ви или скоростта, с която сте влетели в дупката е причинила загуба на контрол и последващ по-голям удар.

Запомнете обаче да не демонтирате увредената гума от джантата преди завеждането на щетата и огледа на застрахователите – отново причината е същата – за да не допуснете вратичка, от която те да се възползват, за да ви откажат обезщетение под предлог, че щетата е инсценирана.

Затова в подобни ситуации каското ще ви спести ужасно много главоболия и освен, че ще ви обезщети и ще ремонтира автомобила ви, вашият застраховател ще се погрижи да осъди общината или там, който е виновен, за да си вземе паричките обратно, което е още една стъпка към по-добър свят! И обратното – ако нямате застраховка и се случи такова нещо, вие самите имате шанс да опитате да осъдите общината или изпълнителите, виновни за възникването на такъв пътен дефект, но, повярвайте ми, не искате да си навличате такива неприятности заради една скъсана гума. Помнете, че не вие трябва да търпите негативите от чуждите пропуски и грешки, затова си отстоявайте правата независимо дали става въпрос за скъсана от дупка или пътен дефект гума, катастрофа вследствие на необозначен или неосигурен пътен участък или просто някакво бедствие или недобронамерени човешки действия. Има кой да ви компенсира за това и кой да накара виновните да си понесат последствията.

AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *