Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Климатикът отдавна вече не е лукс, а просто достъпно и много необходимо удобство. Дори в нашите ширини климатичните особености биха ви поизмъчили през лятото, ако той липсва. Какво обаче трябва да знаем за него, когато го използваме, за да го правим ефективно и безпроблемно?

Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Сигурно в този момент вече си задавате въпроса „Тия какви ни ги говорят – натискам копчето и толкова?!“, но всъщност, колкото и елементарни да са тънкостите му, доста малко хора знаят за тях.

Конструктивните разлики основно се състоят в това, какво е управлението на различните функции – дали всичко става ръчно, или е поверено на автоматизирана система.

Когато разполагате с изцяло ръчна настройка, обикновено имате три неща, които трябва да контролирате – колко студено да духа, колко силно да духа и през кои вентилационни отвори да го прави. Тук много за казване няма – избирате си някоя от възможните комбинации и я задействате.

При автоматичните климатици (наричани още климатроници) обаче нещата са доста по-сложни. За да вникнем в същината им, първо трябва да разберем как работят. Тук на база на зададената желана температура на интериора, системата сама преценява какво да прави – каква температура на въздуха да вкарва, колко интензивно и през кои отвори. Това е възможно благодарение на множество сензори, които мерят и сравняват вътрешната и външната температура, проверяват температурата в различните зони на интериора, следят за замърсяването на външния въздух, а при по-съвършените и съвременни системи дори добавят в уравнението данни за това откъде грее слънцето. Обикновено при такива системи най-правилното решение е да оставите всичко на „Auto“ и да позволите на системата да си свърши работата. Да, но има някои трикове, които ще ви позволят да го ползвате по-ефективно и безпроблемно.

При първоначално пускане например, когато колата ви е напечена от слънцето и интериора е загрят до безобразие, най-добре е да активирате рециркулацията на интериорния въздух, да свалите прозорците и да пуснете на макс вентилатора, температурата на минималната възможна и потока на въздуха да върви през всички вентилационни отвори (обикновено за целта има специален бутон, най-често със символчето за климатика и надпис „MAX“). Така ще позволите на системата бързо да избута топлия въздух извън интериора и максимално бързо да достигне нормалния си режим на работа. Имайте предвид, че всякакви подобни режими на работа с голяма разлика в температурите и натоварване костват и най-много енергия, за да може системата да докара работния флуид (наречен фреон) да достигне необходимата ниска температура. Предвид, че налягането в системата се генерира от компресор, закачен към двигателя и оказващ съпротивление и загуби, то това неизбежно се отразява и на разхода на гориво и мощността на двигателя, достигаща до колелата.

Когато вече нещата вътре се нормализират и вече сте затворили прозорците, остава само да нагласите желаната температура, като отново, ако разликата между желаната вътрешна и външната температура е много голяма, е хубаво да оставите рециркулацията активна, за да не се налага системата да вкарва горещ въздух отвън и да го охлажда драстично, а просто да доохлажда много по-студения вече въздух вътре в купето.

Съвременните климатици освен нагласянето на температурата често имат опция за различни профили на активност и интензивност – в зависимост от вашите предпочитания можете да насочите през кои зони да достига повече въздух и с каква сила. Като казахме зони, имайте предвид, че при многозоналните климатици задаването на много различни температури в двете страни е трудно постижимо предвид малкия и единен обем на вътрешното пространство, но често системите достатъчно приятно успяват да угодят на пасажерите си, създавайки различни като условия зони на комфорт.

Друга интересна особеност на климатика е, че изсушава въздуха, което е много полезно, когато навън вали и автомобилът има склонност да изпотява прозорците си. Независимо дали ви е топло или студено, активирайте компресора на климатика с натискане на познатото бутонче със снежинка или надпис A/C и изберете желаната по-висока температура. Това няма да ви кара да мръзнете, но ще изсуши въздуха и няма да позволи на прозорците да се изпотят.

Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Климатикът – как да го използваме ефективно и какви са неговите най-често срещани проблеми?

Споменавайки мръзненето, имайте предвид един много неприятен недостатък на климатиците през горещите летни дни – при рязка смяна на околната температура при влизане и излизане от колата лесно се настива. Особено когато от температура 35 градуса на слънце, влезете в колата с интериорна температура от около 20 градуса. Не го подценявайте, както и силните потоци студен въздух върлуващи из интериора – често могат да ви подредят така, че да се схванете доволно.

Предполагам, че всички сте се сблъсквали с неприятна миризма от вентилационната система вследствие на употребата на климатика. Това най-често се дължи на факта, че когато изведнъж спрете нейната работа, „измръзналият“ вътрешен топлообменник се изпотява, защото влагата в околния въздух кондензира върху повърхността му, а вентилаторът вече не работи, за да я издуха. Това води до образуване на мухъл и плесен върху него и оттам неприятната миризма при следващото пускане на вентилатора, докато ги поубие, а когато това е правено често – и постоянно. Ако сте го допуснали вече се предлагат специални спрейове, които се впръскват през духалките и изчистват неприятните образувания. За да не допуснете това да се получава повече, най-лесният начин е просто преди да спрете и оставите колата на място, да изключите компресора на климатика и да оставите вентилатора да поработи след това 2-3 минути. Докато паркирате например. Така влагата след спирането на студа ще бъде разсеяна и няма да образува неприятни миризми.

Що се отнася до проблемите, които можете да имате с една климатична инсталация, то те не са много. Най-често може да пострадат някои лагерчета на компресора, може да се получи някое изтичане на фреон от системата от тръбопроводи или да се развали някой от сензорите и модулите за управление. При различните автомобили такива проблеми биха коствали различна сума и ще са с различна трудност, но като цяло системите са достатъчно надеждни, за да сте спокойни, че при правилна поддръжка и експлоатация няма да имате проблеми. За да се грижите правилно за климатика си, трябва редовно да проверявате нивото на фреона (поне един път на сезон), когато не го ползвате активно през по-студените месеци поне един път в седмицата да го пускате да работи (възможно е при много ниска температура защитите му да не му позволят да тръгне, но при температури на 10 градуса по Целзий не би трябвало това да е проблем), защото работният флуид осъществява и мазането на компресора и уплътненията, които могат да дефектират, ако това не се случва. И накрая е хубаво да знаете и следите, че особено на място, ако допълнителната електрическа перка на топлообменника под капака не се включва, имате проблем и това може да доведе до прекомерно високо налягане в системата и дефекти. Ако пък случайно забележите капки под автомобила си, след като е работил по-дълго време на място с пуснат климатик, не се притеснявайте – това е конденз по тръбопроводите, който в горещите летни дни се стича някъде под купето и е нормално да оставя следи по земята.

Виж обяви за употребявани модели автомобили при нашите партньори Mobile.bg и купи на изплащане с AutoCredit.

AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *