Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

В края на годината бяхме поканени на представяне на новото поколение Opel Corsa E, за което писахме ТУК . Още тогава, гледайки техническите характеристики, се заговорихме, че основната цел на Corsa E ще е да се бори с градските задръствания и тесните паркоместа в София. Е, няколко месеца по-късно имаме възможност да се докоснем до въпросния ситимобил и той ни е любезно предоставен за тест не за един ден, не за два, а за цял уикенд. По стара традиция почивните дни в края на седмицата се използват или за пазаруване на провизии за 5 дни напред, или за релаксираща разходка в покрайнините на града. Познайте кое от двете ще изберем… Ами всъщност, по стечение на обстоятелствата изпълнихме първите две плюс трета задача – да превозим (звучи така, сякаш товарим обемен багаж, но ще разберете за какво говоря) особено чувствителна бременна дама. Казвам особено чувствителна, защото почти всеки път се мръщи на некомфортното окачване на личния ми автомобил: „Ужасно друса, иде ми да се прибера пеш!“. А все още съм със „зимния сетъп“ – 15-инчови балонни гуми вместо 18-инчовите ниски „баници“. Може би на всеки кандидат-татко му се е случвало по никое време на денонощието да получи заръка за пазар и да се втурне да обикаля нон-стоп магазинчетата в търсене на задоволителя на вкусове на половинката му. При мен стана нещо подобно, но пътуването ни бе свързано с посещение на любимо заведение в подножието на Рила, малко след гр. Самоков. И така, около 19 часа вечерта, без да имаме време за достигане, потеглихме към въпросното капанче. За (не)щастие, от петък вечерта, типично по мартенски, започна да се сипе приказен сняг, който бързо натрупа покривка. След като се преборихме с условията, стигнахме, хапнахме и се върнахме благополучно, извадих заключения, касаещи комфорта, осветлението и проходимостта на малкия градски автомобил.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Ще карам по ред на номерата. Усещането на борда е добро. Шофьорът и спътникът му на предната седалка имат предостатъчно място, в което да се разполагат. Шофьорската седалка се регулира прекрасно (височина на предната част, височина на задната част и достатъчен ъгъл на облегалката), а в последствие воланът може да бъде настроен в дълбочина и височина.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Дотук добре. Дясната седалка разполага със същите опции за реглаж без тази на височина на предната част, като по този начин прави пътуването на спътника ви комфортно. Интересното е, че дори след като съм регулирал мястото си като водач, с лекота мога да седна на втория ред седалки вляво. Оказва се, че компактните размери не са нарушили простора в купето. Отлично!
Осветление. Би-ксеноновите фарове са, както добре знаем, доста голяма облага, особено ако сме свикнали с употребата им. Странно е, че автомобилът не разполага със система за измиване на фаровете и че реглажът им във височина става посредством бутон в купето – две неща, които са типични за нормални фарове. Независимо че ксеноновите светлини не успяват да се преборят с залепналия по фаровете сняг, конкретно тези не спряха да функционират коректно.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Подсветката на инструменталното табло е хармонична и не дразни зрението с ярки цветове. Не мога да кажа същото за контролния дисплей в средата на арматурното табло. Независимо че има нощен режим (дневният е с бял фон, докато нощният е с винено червен), все още привлича погледа и отвлича вниманието. Решението е просто – намаляне на яркостта на подсветката на цялото табло.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Дойде ред да ви споделя впечатленията си около пътното поведение. Малката Corsa бе „обута“ със зимни гуми с ширина 195 мм. За някои това е нормално, за други (и за мен включително) е прекалено широка „обувка“ за такъв тип автомобил. Изненадващо обаче Opel-ът не изпита затруднения със сцеплението почти никъде. Естествено, когато шофьорът знае как и иска да дисбалансира автомобила си, може да го направи. Преди няколко завоя ми се случи да накарам задницата да „олекне“ и да загуби сцепление и точно когато нещата вече зависеха само от мен и реакциите ми зад волана и над педалите, се намесваше асистентът за стабилност и сцепление, който, да ви кажа честно, малко грубичко коригираше скоростта на въртене на определени колела. Да, факт е, че след намесата му автомобилът заставаше както трябва в завоя, но го прави толкова рязко, че изглежда, че се кара на шофьора и едва ли не духът на Opel ще излезе от централната духалка и ще ми издърпа ушите. Относно потеглянията по заснежени отсечки проблеми не съм имал, само че понякога ми се искаше да мога да спра асистента за сцепление (който, когато усети пробоксуване на кое да е задвижващо колело, моментално връща газта с цел търсене на тракшън) и да намеря сцеплението сам, контролирайки буксуването. Това ме накара да мисля, че Opel Corsa не е автомобил, насочен към шофьорите, а по-скоро към техните половинки. Искаше ми се да проверя този факт. Така и направих, но чак на следващия ден. Междувременно останах приятно изненадан от „возията“ на сравнително ниските гуми (диаметър 16-инча и височина 55%). Мерило ми бе „алармата“, возеща се на дясната седалка. Да, на няколко пъти половинката ми се почувства дискомфортно, но това е по-скоро заради недобрата настилка, образувана от замръзнали коловози по пътя.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Както вече споменах, прибрахме се благополучно. На сутринта връчих автомобила на приятелката си (споделих ви малко по-горе в какво деликатно положение се намира) и започнах да наблюдавам първите й реакции. Смея да твърдя, че тя е запалена по автомобилите, колкото съм и аз. С радост наблюдавах как настройваше седалката и волана си, как направи проверка, изпъвайки ръката си над волана. Стори ми се, че всички контролни уреди й дойдоха интуитивно. Това значеше само едно – те са подредени по начин, който определено е логичен. След няколко часа, когато се прибра, ми разказа малко повече за усещанията й зад волана. Отрицателни думи и критики нямаше. Всичко бе по-скоро впечатления и коментари. Не й бе допаднала автоматичната старт-стоп система, която е там с цел да икономисва гориво в градски условия. Но пък бе оценила ефекта след натискане на бутона City, при който воланът започва да се върти със страхотна лекота и позволява на всяка дама-шофьор да се концентрира върху траекторията за правилно маневриране, вместо в прихващане и влагане на усилия за въртенето му.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Тя ми сподели и друга женска гледна точка – на нейните колежки от университета, които възкликнали „Червена е, нова е, харесва ни!“ И докато ние, момчетата, се занимаваме с разнищване на факти като пътно поведение, разход на гориво, ускорение 0-100 км/ч и дистанция при спиране от 100 км/ч до покой, то представителките на нежния пол гледат да зарадват зрителните си органи.
Както споменах по-горе, минаването през супермаркета и пазаруването на продукти за цяла седмица бе неизбежно. След като претоварих почти цяла пазарска количка в багажника, се оказа, че има място за поне още две. Изненадващо, като се има предвид, че Corsa E разполага с пълноразмерна резервна гума, набор базови инструменти, ключ за гуми, аптечка и триъгълник, всички прикрити умело в различни ниши на багажника. Отворът на багажника е голям и удобен за товарене и разтоварване. И като заговорих за простор зад шофьора и пасажера на предния ред, в неделя се разбрахме с колегата Александър да излезем, за да има и той възможност да набере впечатления относно мъника.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

От дума на дума за пореден път се оказахме на главния път, водещ към Калотина. Този път на борда бяхме четирима души, като возещите се отзад не споделиха негативно мнение относно местата си. Шофирайки с равна скорост, реших да се възползвам от темпомата.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Трябва да ви призная, че бях приятно изненадан от факта, че малкият 1-литров, 3-цилиндров бензинов агрегат поддържаше скоростта на движение с четирима души на борда и бях направо удивен от факта, че на бордовия компютър моментният разход на гориво се колебаеше между 5 и 6 л на 100 км. И докато съм на вълна приятни изненади, да ви споделя още една: начинът, по който уж дамски градски автомобил дава знаци и сигнали за настилката и натоварването на предните колелета на шофьора посредством волана. Макар и електроасистирано, кормилото в нормален режим (не суперлекото City) е наистина живо и по-внимателните шофьори биха разбрали много, особено ако шофират по-ентусиазирано по отсечка със завои.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

В края на деня изградих цялостното си мнение относно Corsa Е. Определено ми харесва и смятам, че е доста стойностен автомобил за парите си. Да, може би не се кара толкова приятно, колкото Ford Fiesta (най-малкото, защото системата за сцепление няма копче OFF), но пък определено дава повече простор за пътниците. Комбинацията в най-високото ниво на оборудване ми се стори странна: мултифункционален кожен волан, взаимстван от Opel Insignia, комбиниран със задни стъкла, контролирани с ръчки и странна на допир тапицерия на седалките, реотани за подгряване на челното стъкло и автоматични ксенонови фарове, сензор за предните чистачки и датчици, следящи налягането в гумите. Обратно на логиката, арматурното табло и декоративните кори на вратите не са изработени от евтини материали. За 600-те и кусур километра, които изминахме този уикенд, карахме по всякакви пътища и нито един детайл от интериора не алармираше досадно. За сметка на това пък аудиосистемата ни акомпанираше добре, свирейки повече от удовлетворяващо. USB/CD/MP3 съвместимостта й дава възможност на собствениците на Corsa да използват каквито и да е носители, а за по-голямо улеснение може да вържете мобилния си телефон с аудиосистемата посредством bluetooth.
С няколко думи: Opel Corsa E оправда очакванията на всички ни, че и малко отгоре. Изненадаха ни просторът и лекотата, с която Corsa E с 1-литров бензинов двигател се движи извънградско. В края на уикенда средната консумация на гориво за целия тест бе 7.4 л/100 км, което, като имаме предвид смесените условия, се понрави на целия ни екип.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Цифри и факти:
Двигател – 3-цилиндров, бензинов, редови, напречно разположен с работен обем 999 куб. см. и принудително турбо пълнене.
Максимална мощност – 90 к.с. от 3700 до 6000 об/мин
Максимален въртящ момент – 170 Nm от 1800 до 3700 об/мин
Задвижване – предно
Предавателна кутия – 6-степенна, механична
Дължина/ширина/височина/колесна база в мм – 4021/1746/1481/2510

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Обем на багажника – 285 л
Обща маса – 1199 кг
Ускорение 0-100 км/ч – 11.9 сек
Максимална скорост – 180 км/ч

Цена: Opel Corsa E 5-врати, 1.0 Turbo ECOTEC Start/Stop 90 к.с. ниво на оборудване Cosmo – от 28225 лв.

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Какво можем да правим с градския автомобил? Тест на Opel Corsa

Img 152-2

Img 181 Img 186 Img 194 Img 228

AutoCrеdit – така вече се кара!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *