Какво да знаем за Audi A3 /2003-2007г./

audi a3 front

Ако преди време ми бяха казали, че ще всички ще се оглеждаме за компактни автомобили, щях да се изсмея. Но в момента тенденцията е такава, съответно и търсенето е такова. Явно за Audi това не е било странен факт, когато през 2004 г. представя тогавашното А3 с амбиции за завладяване на „компактния“ клас. Говорители на марката тогава казват, че нямат намерение А3 да е най-продаваният автомобил в сегмента, а по-скоро да е мерило за качество и здравина.

a3 side

А3 бе най-малкият автомобил на бързо развиващата се Audi-гама. Моделът бе конкурент на коли като BMW 1-ва серия, Mercedes-Benz A-Class, Volvo S40 и донякъде Alfa 147. Макар и да изглежда по-малко агресивен от предшественика си (а и 55 мм по-дълъг, 30 мм по-широк и 10 мм по-нисък), все още има нотки, които напомнят за стария модел. И докато всички гледаха външния вид, голяма част от купувачите пропускаха нещата под кожата на A3: множество иновации, като ново окачване, електро-механично усилване на волана, нов иновативен агрегат и нова скоростна кутия.

audi a3 overview

Двигателната гама се състои от три бензинови мотора и един турбо-дизел. Започваме с 1.6-литров с един разпределителен вал, развиващ 102 „коня“ и 148 Nm и завършване с 3.2-литров V6 с 250 к.с. и 320 Nm. Най-интересни са ни обаче 2.0-литровият FSi бензин и 2.0-литровият TDi дизел.

FSi-агрегатът е с директен инжекцион, чрез който горивото е впръскано директно в горивната камера, а не в смукателния колектор, както е било при повечето автомобили от тези години. Audi твърдят, че по този начин сместа изгаря по-добре, което пък подобрява разхода и мощността на двигателя. Той, между другото, развива 150 к.с. и 200 Nm. Ускорението от 0 до 100 км/ч ставало за около 9 секунди. Турбо-дизелът пък бил с мощност 140 к.с. и 320 Nm.

1.6-литровият двигател се предлагал с 5-степенна класическа механична трансмисия или 6-степенен автоматик, наречен Tiptronic. FSi-купувачите имали право да избират между 6-степенна „ръчка“ или 6-степенен автоматик, а клиентите с дизели получавали секвенционална DSG 6-степенна трансмисия.

a3 interior

DSG била иновативна скоростна кутия, която разполагала с два съединителя, работещи в тандем за по-плавно и бързо превключване. Докато единият съединител е зацепен, другият предварително е готов да сработи с по-високата предавка. Така, когато дойде време за превключване, единият съединител се отделя, като в същия момент зацепва другият. На практика кутията работи по същия начин като автоматичната, но без всички загуби на мощност.

Audi предлагали два модела в А3-гамата: базово ниво на оборудване Attraction и по-горно Ambition. В първото се поместват 1.6-литровия и 2.0-литровия бензинови агрегати с 16-цолови лети джанти, платнен салон, двузонов климатроник, CD-плейър с 8 високоговорителя, система за стабилност и такава за сцепление. Ambition се предлагал с 2.0-литровите бензинов FSi и дизелов TDi agregati. Малко над тях стои Quattro Ambition, където предложението е 3.2-литров V6, 4х4 задвижване и DSG-скорости. През 2005 г. се появява ниво на оборудване S line, предлагащо нови декоративни елементи и по-ниско (и по-твърдо) окачване. Тогава е ъпгрейднат TDi-агрегатът, като вече има опция за 170 к.с. Малко по-късно, през 2006 г., е представен и бензинов мотор с турбо (TFSi), като моделите, оборудвани с него, са по-познати като S3. Той е с работен обем 2.0-литра и развива 265 к.с.

Като цяло, A3 се държи добре на пазара на автомобили втора ръка. Цените все още са конкурентни спрямо гореизброените автомобили. Оплакванията от собствениците не са много на брой, а някои от тях са свързани с маслени течове от гарнитурите на двигателите и прекомерно износване на оригиналните компоненти по спирачната система (дискове и накладки). При оглед за покупка на A3 бъдете сигурни, че автомобилът разполага със сервизна история. Смяната на флуидите е от огромно значение. Особено важно е сервизните интервали за маслото да са спазвани, защото прецизните двигатели никак не обичат старо масло.

Уверете се, че всички детайли са еднакви на цвят и напаснати добре спрямо останалите. Поради размерите на автомобила, той най-вероятно е прекарвал повече време в града, където може да е претърпял леки катастрофи. Компютърна диагностика ще покаже дали има проблем с работата на въздушните възглавници и модулите им. Като заговорихме за тях – A3 разполага с предостатъчна защита при катастрофа. Стандартните ABS и ESP се грижат за оптималното сцепление, а шофьорът и водачът до него разполагат с 4 въздушни възглавници. Когато е бил нов, A3 е получил 4 от 5 звезди от EURO NCAP тестовете.

a3 rear

Когато притежавате А3, ще сте най-щастливи, отивайки на бензиностанцията. Това силно важи за 2.0 TDi модела, чиито разход може да падне под 5/100 извън града, но в смесени условия е около 6-литра. Бензиновите агрегати са с леко разменени характеристики, но потвърждаваме това, което ще прочетете: 2.0FSi харчи около 7.8 л/100 при смесен цикъл, докато 1.6-литровият надвишава 8/100. За V6-ка няма да говорим като за икономично возило, тъй като в добрият случай ще прочетете 10/100 на бордовия компютър.

Нещото, което собствениците на А3 не харесват, е цената на сервизирането. Оригиналните и качествени части почти винаги излизат до 2 пъти по-скъпо от алтернативните варианти. Не смеем да се наемаме с предложения как и с какво да обслужвате автомобила си, но имайте едно на ум, че оригиналното си е… просто оригинално. Това не значи, че А3 е кекав, а напротив. Може би точно поради тази причина, че е здрав, заводските резервни части са с по-високи цени, за да можете да се насладите на хиляди безаварийни километри след сервизиране.

Харесали сте вашето Audi A3, но не ви достигат средства? Обърнете се към консултантите на AutoCredit.bg, за да получите най-добрата оферта.

Един коментар

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *