Как да пестим гориво?

Как да пестим гориво?

Цената на цял резервоар гориво е горе-долу идентична със стойността на пълна пазарска количка, достатъчна за една седмица и тричленно семейство. Цените на горивата не са в наши ръце, но има начини за оптимизиране на стойността на всеки литър гориво, който сме налели.

Първият и вероятно най-очевиден начин да пестим гориво е по-малкият пробег. Звучи лесно и логично, но почти никой от нас не се замисля за маршрута, по който ще мине и в доста случаи прави излишни разходи. Комбинирането на задачи за едно пътуване е доста по-адекватно от няколко излизания за по едно нещо. Оптимизирането на честите маршрути (този към офиса, например) също би спомогнало, защото ще спестите пари, вместо да чакате в задръствания. Ако сте тръгнали към адрес, но не сте сигурни къде точно се намира, пуснете навигацията на смартфона си или преди да потеглите разгледайте в bgmaps, например, вместо да се лутате около дестинацията.

Задължително разкарайте излишния багаж от автомобила. Олекотяването, колкото и нищожно да е, води до понижаване на разхода в идентични условия. Колко повече товар махнете, толкова по-малко енергия ще консумира двигателят, за да задвижи общата маса на автомобила. Оставете лопатата за сняг и веригите за идващата зима, но напролет ги приберете в килера. Ако ползвате кутия за багаж, монтирана на покрива за семейните пътувания, но реално ви е необходима веднъж на тримесечие, приберете и нея. По този начин ще понижите въздушното съпротивление, което пък ще окаже влияние върху разхода на гориво. Коефициентът на съпротивление се влияе и от спаднали гуми, отворени прозорци и шибидах.

Изберете правилния за вас автомобил. Както вече дискутирахме, изборът е по-труден, отколкото изглежда. Запомнете, че „официалните“ данни на производителите за разхода на гориво са доста занижени. Ежедневното шофиране в градски условия явно се разграничава по някакъв начин от лабораторните тестове на производителите.

Шофирайте по-ефективно и щадящо. За това не се изисква много: просто бъдете внимателни и предвидливи. Ускорявайте и спирайте плавно. Сменяйте на по-долна предавка колкото се може по-рано, но не прекалено рано, за да не се мъчи двигателят. Нормалните смени на предавки при дизелите правете на около 2000 об/мин, а при бензиновите мотори – около 2500 об/мин. Запомнете, че колкото и да са модерни новите двигатели, те са конструирани за надеждност на високи обороти. Шофирането на ниски обороти може да допринесе за повече овехтяване (заради недоброто мазане), а при турбо-дизелите с катализатори и филтри за твърди частици – за запушването им. Шофирането в градски условия на константни високи обороти всъщност е добра рецепта за превенция.

Колкото се може по-плавното ускорение не е най-добрата опция за пестене на гориво. Освен всичко, тази техника със сигурност изнервя останалите участници в движението и създава предпоставки за катастрофи.

При шофиране гледайте достатъчно далеч напред, за да избягвате различни препятствия, които биха ви забавили. Ако сте внимателни, може да отпуснете газта 5 секунди по-рано и да сте по инерция, вместо да ускорявате 3 секунди и 2 секунди да сте с натисната спирачка. Използвайте инерцията на автомобила, когато сте извън града. Засилвайте се в края на спускане, ако веднага след него идва изкачване. Така ще спестите енергия/гориво.

Макар че не винаги е възможно, константното движение със 100 км/ч е най-икономично за извънградски условия. Определено спазването на ограниченията на скоростта е добре за портфейла ви. При константна скорост от 110 км/ч двигателят изразходва с около 25% по-малко гориво отколкото при движение със закрепени 130 км/ч (в еднакви условия).

Ако спирате за престой за повече от 1 минута, изгасете двигателя. Модерните автомобили вече са снабдени с автоматична старт/стоп функция, вършеща операцията вместо шофьора.

Употреба на екстри като радио, размразител на задното стъкло, халогени и др. електроуреди добавят стотинки към общата сметка на бензиностанцията. Причината е, че двигателят работи под по-голям товар, за да компенсира електричеството, което те са изразходили. Климатичните системи стават все по-ефективни с всяко ново поколение автомобил, но си остават най-голямата тежест на везните. В интерес на истината, доказано е, че при константно движение със 120 км/ч с пуснат климатик автомобилът изразходва по-малко гориво отколкото при константно движение със 120 км/ч и отворен прозорец. Т.е. и в двата случая има преразход, но в първия е по-малък.

Лошо поддържаните двигатели ще работят по-неефективно и ще изгарят повече гориво. Добра идея е сервизните интервали да се спазват навреме. Смяната на масло, например, намалява триенето в двигателя. Да, подмяната на маслото не е евтина, но със сигурност от нея се печели не само от по-нисък разход, но и от намаляването на риска нещо в агрегата да се счупи.

Ето и съветите ни за смяна на маслото тук.

 

 

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *