Истинското Gran Tourismo – BMW 640d Gran Coupe xDrive /1-ва част/

autocredit-granturismo1

Горещо августовско лято. На всеки му се иска да избяга някъде далеч от града, ако може до морето, да отпочине на хладно, да забрави ежедневието и проблемите си. Едни гледат да се спасят както и където могат, а други, като нас например, са с по-странни възгледи и не държат толкова на мястото, колкото на средството за бягство. Все пак вярваме, че за всеки автомобилен фен почивката започва от момента, в който се качи в перфектния автомобил и потегли към избраната дестинация.

Нашето средство за спасение този път бе BMW 640d Gran Coupe xDrive. Цялото име е почти толкова дълго, колкото списъкът с екстри, с които бе оборудвано прекрасно изваяното купе. На разположение имахме почти всичко, от което могат да имат нужда шофьорът и спътникът му. Липсваше само телевизионна система, но на кого е нужна подобна глезотия, при положение, че се е качил в може би един от най-съвършените автомобили на марката. Под капака имахме Twin Power Turbo технология, бутаща принудително въздух в 3-литров, 6-цилиндров дизелов агрегат. Вече може да се досетите, че на разположение ни бяха над 300 к.с. максимална мощност и над 600 Nm максимален въртящ момент. Това са цифри, които ни караха да се надяваме, че ще изкараме добре на борда. Двигателят е куплиран с 8-степенна автоматична скоростна кутия, а усилието, минаващо през нея, достига до четирите колела посредством интелигентната xDrive система. Но стига толкова суха материя. Държим да ви пресъздадем някак най-важното нещо, което носи това Gran Coupe – емоция. Чиста, неподправена, уникално позитивна емоция. Влюбихме се в нея още когато я видяхме в подземния паркинг на приглушена светлина. Силуетът бе великолепен. Фотоклетката на осветлението на паркинга запали лампите и… сякаш отворихме очи. Продължихме да ходим към нея и welcome светлините ни посрещнаха… буквално. Сякаш се събуди и ни се усмихна с думите „Хайде де, колко време ще ви чакам още?” Мек звук от отварянето и затварянето на вратите. А вътре… вътре – ще се опитаме да обясним с едно изречение… всичко е там, където искаме да бъде, и не бихме променили нищо, ама абсолютно нищо. На шофьорското място подредбата е сякаш по наши изисквания. Електрически комфортни седалки със настройка на каквото се сетите, М-волан с най-меката кожа на света, уникална аудиосистема, супер подробна навигация с 3D изображения на по-ключовите сгради в София, скосено челно стъкло, ниски прозорци на вратите. Списъкът може да продължи още десет реда.

autocredit-granturismo2

Може би не е редно като двама отдадени BMW-фенове, запленени от визията на 6-та серия Gran Coupe още от самото й създаване, да очакваме да приемете за обективни и точни тези, както и останалите твърдения, на които ще се натъкнете по-нататък. Но доверете ни се. Начинът, по който BMW надариха купето си Gran Turismo (GT) с още две врати, го превърна в един от най-добрите автомобили в тази категория. И преди да сте ни поправили – не, не бъркаме Gran Coupe-то на 6-та серия с дизайнерското и терминологично недоразумение Gran Turismo на 5-та серия. Не че и самите ние не се запитахме дали не бъркаме нещо, но след кратка проверка в Google се оказа, че сме прави. Общо взето, там прочетохме, че моделът влиза в категория „динамичен и луксозен автомобил, способен да изпълнява високоскоростни пътувания на дълго разстояние с едновременно комфорт и стил”. Не знаем за вас, но ние не се сещаме в 5-та серия Gran Turismo да има нито динамика, нито стил. Та, истинското Gran Turismo в гамата на BMW е 6-та серия, а във вариант Gran Coupe получавате още повече – практичността на 4-те врати от 5-та серия. И по дяволите, тази кола е наистина уникално добро GT!

И след като разполагахме с Gran Coupe за цял уикенд, не ни бе трудно да попълним картинката с маршрут за високоскоростно пътуване на дълго разстояние и оставаше само да оправдаем високите си очаквания – а именно нивата на комфорт, динамика, стил и перфекционизъм на детайлите, събрани в едно цяло. След вдъхновяващата първа среща с колата вечерта бе пред нас, за да навлезем по-дълбоко в същността й, а на следващия ден ни чакаха повече от 600 км. по магистрали, второстепенни пътища, виещи се из речни дефилета и планински проходи, както и по калдъръмени улици и затворени за ремонт отсечки от националната пътна мрежа. Информацията, че няколко прохода между Рила, Родопите и Пирин са чисто нови и очакват само нас и „нашето“ GT, ни накара да се стремим натам в съботния ден, свързвайки на картата София с Велинград, Разлог, Банско, Гоце Делчев и Петрич.

autocredit-granturismo3

И ако трябва да започнем отзад напред – в нито едно от тези места автомобилът не ни разочарова и с най-дребен пропуск, нито една забележка, нито една нотка съмнение за несъответствие с нашите очаквания.

autocredit-granturismo4

Движението по магистралата е стегнато и комфортно, тихо и непринудено, скоростта не е фактор, който по какъвто и да е начин да притеснява „голямото купе“. Единствените ни забележки към колата дойдоха точно тук, но не заради начина, по който се движи, ами заради факта, че си направихме експеримент да се повозим и отзад и забелязахме няколко пренебрежимо малки забележки, които са по-скоро каприз и стремеж да изглеждаме като обективни, а не заслепени BMW фенове. Та отзад като цяло е малко скучно; би било приятно да има една мултимедийна система за пътниците на гърба на предните седалки, а липсата на такива развлечения ни доведе до вглеждането и намирането на кусури в разни детайли – има две парчета пластмаса отзад на предните седалки, над които мюнхенските инженери са можели да се постараят повече. Въздуховодите за климатика пък са разположени ниско в средата между седалките и обдухват единствено капачките на колената ни, което би довело до замръзване на водата в тях или поне до засилване на така или иначе неприятните ни старчески болежки, докато ръката ни откъм прозореца е застрашена от изгаряне, подложена на активно ултравиолетово лъчение от слънцето. Както казахме – просто дребнави капризи, които на фона на всичко останало ние моментално пренебрегнахме… съветваме ви и вие да го направите.

autocredit-granturismo5

Бързо изминахме „парчето“ от скучната магистрала, докато дойде време да се отклоним в посока Велинград, където отскоро се вие убийствено красиво съчетание от катранено черен асфалт, захарно бяла маркировка и живописно изрязано в скалите речно дефиле.

autocredit-granturismo11

autocredit-granturismo12

Тук усмивките ни ставаха все по-широки и сякаш 6-цата също продължаваше все повече да се усмихва с нас, наслаждавайки се на комбинациите от завои по пътя. Предстояха ни десетки километри удоволствие от шофирането!

Тук е моментът да споменем, че както в повечето случаи, тръгнахме с лек спор помежду си – дали едно GT трябва да е спортно и динамично, или е направено за кротко пътуване с ниски стойности на ускоренията в трите измерения, макар и с висока скорост. Е, тези пътища са мястото, където максимално ясно разбрахме това. Макар и предвид теглото и размерите си да не е подвижно като спортна кола, Gran Coupe изненадва с учудващи стойности на сцеплението и управляемостта. Естествено, при по-„ентусиазирано“ подхождане към завоите теглото и физичните закони си казват своето, което в съчетание с ангажираността на предните колела и покрай xDrive задвижването води на моменти до сериозно недозавиване, което обаче все още (благодарим, BMW) се предава много информативно до тялото и ръцете ни, благодарение на шасито и на дебелия волан, споменат в началото. Установихме обаче, че всичко е толкова добре направено, че BMW прекалено добре укрива усещането за скоростта, с която сте засилили четиривратното купе по завоите и за малко с горчив опит да установим силата, с която магнетично красивата кола привлича стените и скалите покрай пътя. Увлечени от споменатото по-горе удоволствие от управлението на машината, за малко да объркаме един бърз завой, в който реализирахме дрифт с четирите колела със завидна скорост и много малко време и опции за корекция. Слава богу, до фатални последици от това не се стигна.

autocredit-granturismo15Следва продължение…

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *