Има ли техника за управление на волана?

volan_autocredit.bg

Както уточнихме в предишния материал, за правилен контрол над автомобила, освен правилната позиция зад волана, ключово значение има начина, по който боравим с него. Предполагам, че много от четящите това в този момент ще се запитат „абе тоя какво ми обяснява сега, това е елементарно“, но опитът ни показва, че много малко хора наистина знаят как да въртят волана! Като започнем през традиционното „миене на чинии“ с длан, преминем през странни захвати на ръцете върху обръча и стигнем до тотално оплитане на ръцете, гарантирам, че можете да се натъкнете на ужасно много нелепи техники за управление. По-надолу с няколко прости клипчета и кратки обяснения ще се опитаме да изясним правилните начини за боравене с волана.

Започваме естествено от споменатата правилна отправна позиция на ръцете на „9 и 3 часа“ на волана. В зависимост от ситуацията, условията на пътя и конкретните изисквания на маневрата, която искате да осъществите основните похвати са няколко. Като естествено, за да ги правим коректно първо трябва да седим правилно в седалката, ръцете ни да са на правилното разстояние от волана и той да е правилно настроен на височина.

При нормално движение по пътищата и улиците най-лесно и сигурно е да местите ръцете си колко се може по-малко по волана. При повечето съвременни автомобили предавателното число на кормилната уредба позволява спокойното движение и най-честите маневри да се извършват с не повече от половин оборот, до около 180* завъртане на волана, което спокойно може да реализирате без да махате ръцете си от волана:

Ако обаче движението ви изисква осъществяване на по-голям ъгъл на завъртане на волана, вариантите стават няколко.

Продължавайки движението от първото видео, просто прехвърляте долната ръка отгоре и продължавате въртенето, като ръцете ви отново са на „9 и 3″ позициите на волана, а той е завъртян на 360*. Връщането се осъществява със същите движения, но в другата посока.

Тук е уместно да споменем да забравите за т.нар. „преплитане на ръцете“, което е толкова забранявано от инструкторите. Както се вижда от видеото в него няма никакъв проблем и свиквайки с това и правейки го правилно ще можете да упражнявате чудесен контрол над волана, като единственото неуверено положение е в самата зона около 180* завъртане на волана, където отслабва усета и усилието в ръцете ви. За да компенсираме този недостатък можем да използваме втората техника, за която обаче трябва да имате известна доза яснота колко ще трябва да завъртите волана и да сте подготвени да прихванете волана на правилното място.

За да завиете в този случай е необходимо да изместите съответната за завоя ръка (дясна за десен завой и лява за ляв) реализирайки ъгъла, който ви предстои да осъществите и след това просто да отпуснете другата и да издърпате волана с първата. Връщането става с реципрочното движение и отново ръцете ви са на същото място, а воланът винаги е изправен.

Преимуществото тук е, че в средата на завоя ръцете ви винаги са в хоризонтално положение, където имате най-голям усет и възможност за прилагане на най-голямо усилие, за да можете прецизно да правите корекции в зависимост от условията. Недостатък на този похват е, че по-често ръцете ви отстъстват от волана и трябва да знаете и предвиждате какво ви очаква и къде да прихванете волана.

Естествено най-ефективно е боравенето с волана когато комбинирате двете техники, правилно преценявате ситуацията и адаптирате намесата и действията си максимално адекватно.

Когато карате извън пътя пък се налага отново да адаптирате поведението си – палците ви трябва да са извън обръча на волана, с цел да избегнете удар от някоя от преградите във волана ако някое от колелата се запъне в препятствие по пътя ви. Освен това, ръцете ви трябва постоянно да са в контакт с волана, като си „подават“ обръча една в друга, за да не губят нито момент максимално силния хват и ако отново се натъкнете на външна сила искаща да промени позицията на волана спрямо желаната от вас да противодействате и да не позволите това.

И накрая – ако правите всичко правилно няма да има начин нещо да ви изненада – с ръцете на правилното място и с правилните движения ще можете да въртите волана когато и на където да се наложи, ще имате контрол над всяка ситуация и ще можете да реагирате по възможно най-правилния начин на всяка възникнала критична ситуация на пътя. Ако сте предвидили и всички останали условия и сте си оставили достатъчно резерв за непредвидени обстоятелства това ви гарантира безопасно пътуване и удоволствие от шофирането!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *