Динамичното шофиране

Header

След като вече се предполага, че сме преминали през нещата, които да ни помогнат да контролираме напълно автомобила си в нормални условия е време да преминем „на следващото ниво“ – да започнем да се движим около лимита му! Независимо дали карате динамично за удоволствие по пътя или за време на пистата най-важното е да познавате лимита, да избирате колко далеч от него да стоите и как да използвате резерва в своя полза.

За да се случва всичко това правилно трябва естествено отново да не забравяме правилната позиция зад волана, правилното боравене с него, педалите и предавките. След това намесваме баланса и преноса на тегло, за който говорихме съвсем скоро и стигаме до допълненията, които ще Ви помогнат да намерите „ръба“, да го опознаете и да се научите да си играете с автомобила преди достигането му и след него.

Първото, с което ще започнем са начините, по които да познавате лимита. Къде се намира, какво се случва там и как да го контролирате!

Ако си спомните графиката на сцеплението от миналия материал, ще се сетите, че сцеплението не се губи, то просто променя „количеството“ си. Независимо дали сте преди, около или след лимита Вие винаги имате такова, просто е важно да усещате какво ниво на контрол Ви предоставя текущото състояние. Това усещане се обуславя от действието на различните сили върху тялото и получаваната от него обратна връзка от органите за управление.

Загубата на сцепление може да се усети по няколко начина:

  1. Намаляване на страничното ускорение при завиване – Усеща се като олекване на цялото странично натоварване (върху тялото), както и на самия волан. Когато тръгне предницата воланът става по-лек за завъртане в посоката на завоя, а когато тръгне задницата воланът иска да се върне обратно на посоката на завоя.
  2. Намаляване на надлъжното ускорение при спиране – усеща се по намаляване на отрицателното ускорение при намаляване на скоростта и в промяна в усещането в педала на спирачката. При коли с ABS много ясно се индикира с първоначалното „почукване“ на педала, а при такива със – чрез олекване на педала.
  3. Намаляване на надлъжното ускорение при увеличаване на скоростта – тук не мисля, че има смисъл да споменавам как се усеща когато гумите започнат да буксуват при ускорение. Усеща се различно когато двигателните колела са отпред, отзад или и 4те са такива.

 – когато предните са двигателни, започва освен с оборотите и ускорението да се усеща и във

 – когато двигателни са задните колела се усеща в „сеене“ наляво-надясно

 – когато двигателни са и 4-те колела се усеща различно в зависимост от това, кое колело губи сцепление, но най-често е комбинация от горните две.

И накрая стигаме до реалните ситуации и усещанията, които те генерират в следствие на възникването на няколко от горните явления. Такива ситуации са най-сложните и най-трудно се определя точно какво се случва, къде и колко сцепление е загубено, на какво се дължи това и как се коригира. Както предполагам вече се досетихте всяко едно от горните неща се дължи на преноса на тегло и подаването на неправилни команди за управление. Отново препратка към преноса на тегло ще доведе до извода, че трябва плааавно да достигаме до лимита, вървейки константно нагоре по кривата на сцеплението и достигайки „платото“ на лимита и, задържайки сцеплението в началото му, за да можем да се възползваме от оставащия резерв, който да компенсира евентуални грешки.

Graph

За усетите „платото“ трябва внимателно да следите покачването на възможностите, които имате в ръцете си – ако завивате и гумите могат да понесат още ъгъл и скорост, значи имате още, ако спирате, но може и още малко по-силно натискане на педала, значи сте далеч. Когато закрепите на едно положение и добавянето на команди не се отразява, вече сте в „платото“ и трябва да започнете да се връщате обратно, преди да сте стигнали до момента, в който не само, че няма да се отразяват командите, ами и ще влошават положението. Винаги, абсолютно винаги, за да опознаете лимита при различните условия, трябва да се качите до него, да го достигнете и да го преминете, за да дефинирате в главата си максимално коректно кривата на сцеплението, с което разполагате и да можете да се възползвате максимално от условията! След като вече сте усетили какво се случва просто трябва да извадите от съзнанието си правилните отговори на „прочетените“ по-горе явления и да ги изпълните правилно – обратен волан, отпускане на газта, натискане на спирачката и т.н. и т.н. И го правете умно по пътищата, оставяйте си резерв за непредвидени обстоятелства и изход от всяка ситуация.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *