Chrysler Voyager MK4 – често срещани проблеми и техните решения

Chrysler Voyager е луксозен семеен автомобил, произвеждан от американския конструктор Chrysler Group. Voyager е в производство от 1988 г. до сега, като се предлага в пет различни поколения. Четвъртото поколение Voyager (Grand Voyager) сякаш наистина си струва парите, защото има достатъчно мощност и е добре оборудван. А и е първият модел, който се шофира сравнително добре. Просторен е, комфортен е и има асистенти за сигурност и безопасност. Но дали е надежден? Е, както всички останали марки и модели имат така наречените детски болежки, така и Voyager MK4 не е перфектен в това отношение. За щастие сравнително простото устройство на Voyager го прави лесен (и евтин – ако откриете добър майстор, който не завишава цените за работа) за поддръжка. А слуховете, че за „този американски бус много трудно се намират резервни части“ не са верни. Във всички по-сериозни магазини за нови авто части ще откриете точно това, което ви трябва и то в различни модификации – от сравнително качествено и сравнително евтино до оригинално и по-скъпо.
В следващите няколко реда сме загатнали проблемите, с които се сблъскахме при първоначалното сервизиране на нашия представител на марката и модела. Естествено, тук отново няма да говорим за това, че след покупката (а и на всеки 10,000 км пробег) трябва да смените моторното масло, масленият, въздушният и горивният филтър. За справка ще кажем, че горепосочените ни струваха около 200 лв.
Ако сте забелязали, че предупредителната лампа за неработеща въздушна възглавница свети, най-вероятно проблемната е тази на волана. В часност лентовият кабел, който прави връзката между кормилния прът и възглавницата (и който при въртене на волана се навива и развива) не дава контакт. По-точно можем да кажем, че в края му откъм волана има една пружина, която отговаря за коректното контактуване. С времето и от умората на материала държащата я пластмасова щипка се чупи и при въртене на волана изпадналата вече пружинка се деформира. За да елиминирате този проблем, да осигурите безопасността си и да изгасите досадния диод на таблото, ще трябва да замените лентовия кабел и всичко прилежащо към него. Без зануляване на грешката би трябвало лампата да изгасне, което ще значи, че системата функционира изправно.
Проблеми със задвижването на електрическите странични (плъзгащи) врати. Ако вратите на вашия Voyager не сработват от бутоните за отваряне/затваряне, но ръчно с лекота извършвате операциите, най-вероятно електромоторът или окабеляването му са дефектирали. Опитайте се да раздвижите и смажете заключващия механизъм и зъблното колело на вратата. Ако това не оправи проблема, най-вероятно ще трябва да замените електромотора. Имайте предвид, че електромоторите са два модела, различаващи се единствено по броя на контактните пинове в буксата – 6 и 8. Уверете се, че купувате електромотор, който ще ви свърши работа без преправяне на електроинсталацията.
Както писахме вчера, заради високата маса, спирачките и окачването се товарят изключително много. В това число влизат и амортисьорите. Добър начин за инспекция на амортисьорите е визуалната им проверка. При всеки удобен момент, когато няма гума в калника (дали сте при гумаджия или в друг сервиз), проверявайте амортисьорите за течове и омаслявания. Ако са покрити с масло и полепнал по него прах, значи има теч, което пък означава, че амортисьорът е изпуснал. Решението е ясно – нови амортисьори. Съветваме ви да не рискувате с покупка на евтини китайски варианти. Целете се в средата на ценовия диапазон, ако нямате възможност да вземете най-доброто.
Съскащ звук, идващ откъм краката на пасажера, когато натискате спирачки. Той индикира, че сервото на спирачките не е изрядно и скоро ще е за смяна. Като цяло не е фатален проблем, но е добре да му обърнете внимание. Другата опция е да свикнете със звука.
Нещо много досадно: двигателят не иска да запали и когато върнете ключа – той не може да излезе от патрона. Проблемът се дължи на това, че ключът е прекалено износен от употребата му. Трябва да бъде заменен, а ако не пожелае да излезе лесно от патрона, трябва да вземете и нов такъв.
По никакъв повод не убивайте акулмулатора на вашия Voyager. Ако е оригиналният, то той трябва да е Optima с червен капак или жълт капаци (тягов или силов). Цената му като нов е около 500 лв, което си е доста за батерия. Хубавото при нея е, че е гелова и търпи над 500 цикъла на заряд и разряд. Това означава, че може да го презареждате с почти всяко зарядно устройство, но в никакъв случай не го оставяйте разреден повече от два-три дни.
Като цяло Chrysler не се слави като най-надеждния и издръжлив автомобил. Причината е, че различни важни компоненти са взаимствани директно от предшественика му, без дори да бъдат ревизирани. Както казахме, заради общата маса, окачването и спирачките ще се износват по-бързо от нормалното. Електроинсталацията като цяло е здрава, но има и слаби места, за които говорихме по-горе. Всичко останало е наред, но все пак обръщайте внимание на дребните повреди преди лавинообразно да превърнат целия автомобил в разруха.