BMW X5 E53 (00-07)

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

BMW X5 е вседеход, който все повече хора предпочитат заради външния вид от колкото за оф-роуд характеристиките му. Ако трябва да сме честни извън пътя „баварецът“ не е кой знае какво… Е, клиренсът и „умната“ xDrive система за задвижване на четирите колела (на всички модели след фейслифта) дават предимства, но не разчитайте, че е толкова всемогъщ, колкото Defender, например. Тук има едно „но“ и то звучи така: „но пък на асфалтов път се кара готино“, независимо от габаритите и масата си.

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

В купето всичко е в типичен BMW-стил. Таблото е взаимствано от това на Е39 (с леки модификации), но всичко е все така лесно за намиране и опериране. Комфортът е на ниво. При някои модели предните седалки са с електрозадвижване, както и воланът, регулируем в дълбочина и височина. Парктроникът и автоматичното сваляне на дясното огледало при маневри на заден ход са опции, които се поръчват.
Практичността също е на ниво. На втория ред седалки има достатъчно място за трима възрастни. Да, багажникът не е от най-големите в сегмента, но пък формата му е една от най-добрите. Голям плюс за товарното отделение е, че вратата му може да се раздели на части: стъклото се отваря отделно, естествено вратата се отваря със стъклото, но при нужда долната част на вратата може да падне назад и да се получи идеално равен под, удобен за товарене.

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

Когато бе представен, BMW X5 премина през тестовете Euro NCAP и там регистрира резултат 5 (от 5 възможни) звезди за защита на пасажерите при катастрофа. Недостатък е, че не жали пешеходците и успя да запише 3 звезди.
Двигателната гама е разнообразна: от 3-литров дизел, през 3-литров бензин и до 4.4-литров V8 бензин. Макар и да обожаваме звука на зловещ V8, бихме предпочели дизеловия вариант. Особено ако е в добра кондиция наличните 184 (или 218 след фейслифта) конски сили ще задоволяват всякакви капризи на шофиране. И най-важното, ще щадят джоба най-много. 3-литровият бензин разполага с 231 к.с., които извън града „консумират“ еднакво количество гориво, като дизеловите, но в градски условия агрегатът се нуждае от повече „настъпване“ при ускорение и доускорение, което автоматически покачва разхода. За 4.4-литровия V8 (и производните му 4.6is и 4.8is) модели няма да коментираме. При тях 20/100 в големия град си е нормално явление.
Относно трансмисията – съветваме ви да куплирате 3-литровия си дизелов агрегат с автоматичната (5-степенна) кутия, която е сравнително непретенциозна. Смяна на маслото й на 50.000 км с цел да избегнете повреда в турбината й е единственият кусур. Въпросният, между другото, най-много се тормози при тръгване от място с натиснат до долу педал на газта. Общата маса на Х5, въртящият момент на двигателите и сцеплението, което осигурява 4х4 системата, карат „торк-конвертора“ да се товари изключително много. Другите опции са механични 5 и 6-степенни трансмисии, които са сравнително надеждни, но не бихме предпочели SUV с „ръчка“.

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

Ако сте решили да ни се доверите и излизате да търсите 3-литров дизелов вариант с автоматична трансмисия, изберете някой след фейслифта. Причината е, че от 2002 г. 4х4 задвижването се нарича xDrive и е доста по-умно и проходимо. В типичен BMW-стил основна част от мощността на мотора се предава на задните колелета (60%), но при нужда от повече сцепление, предницата може да получи 100% мощност.
3-литровият дизел като цяло не е претенциозен, но с времето, пробега и различните горива се проявяват разнообразни проблеми. Започваме от 2-те горивни помпи преди тази на common-rail системата за подаване на гориво. Едната, намираща се в резервоара, осигурява дебит за втората, позиционирана под шофьора. Втората дава до 3 бара налягане за последната, която нагнетява към дюзите. Неизправност във втората и третата помпи се „хващат“ с компютърна диагностика и живи данни. Ако пък тази в резервоара не функционира, то е почти невъзможно да запалите, ако имате по-малко от 15 литра дизел.
Продължаваме по веригата – неизправни дюзи могат да създадат големи неприятности. „Пикаеща“, а не разпрашаваща дюза буквално налива повече от необходимото гориво в цилиндъра, в следствие на което от температурата буталото на въпросния цилиндър се стапя. Това би бил най-малкият проблем ако проблемът не се „хване“ овреме. Блокиралите двигатели поради неизправни дюзи са стотици. Живите данни на диагностичната система връщат информация за това как и кога всяка една от дюзите подава гориво и най-важното – дали го разпрашава.
Турбокомпресорите са надеждни компоненти, но пробегът и нередовната смяна на двигателно масло ги правят уязвими. Механичната проверка е почти задължителна преди покупката.
Преди пробното шофиране се уверете, че всичко в купето работи – климатик, задна чистачка (доста често в оста й се събират боклуци и тя блокира), подгряването на огледалата, печката и т.н. Ако моделът, който оглеждате, разполага с навигационна система, внимателно загледайте екрана й за „умрели“ пиксели. Същото важи и за бордовия компютър, намиращ се под скоростомера и оборотомера.
Уверете се, че при даване на контакт светват най-важните лампи на таблото – подгревни свещи, налягане на маслото, въздушните възглавници, ABS-ът, ASC/DSC-системите за стабилност и т.н. След като запалите не трябва да остане нито една светната предупредителна лампа, ако всичко е изрядно.

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

Стартът трябва да е бърз и почти веднага оборотите да се нормализират. Ако след запалване чувате бръмчене откъм задницата, заначи компресорът на саморегулируемото задно окачване (или на четирите колела – в зависимост от модификацията) се е активирал. Помпането би трбявало да продължи максимум 10 секунди. Ако компресорът бръмчи по-дълго, задължително проверете състоянието на въздушните възглавници.
Автоматичната трансмисия ще държи малко по-високи обороти преди смяната на следваща предавка в самото начало. Няколко минути след запалване, двигателят вече ще е загрял и ако шофирате спокойно, оборотомерът не би трябвало да надвишава 1500-2000 об/мин. 20-тина минути след потегляне всички флуиди трябва да са достигнали оптимална работна температура. Тогава може да си позволите да потеглите от място с пълна газ. Както писахме по-горе, това е най-големият проблем на автоматиците, но ако всичко мине наред, значи кутията (и по-скоро хидротрансформаторът) е изрядна. В случай, че малко след потеглянето скоростният лост самичък се премести от D на N, то има проблем. В добрия случай това е скъсан тампон на двигателя, но в лошия е торк-конверторът.
Потропвания откъм предницата издават разбито окачване, потропвания от задния мост при ускорение, пък, се дължат на четирите тампона, през които е захванът мостът за купето.
Уверете се, че спирачките са наред (няма кривини и задържащи апарати), като направите няколко интензивни спирания на равен участък.
Преди покупката задължително се възползвайте от благините, които предлагат „баварците“, както споменахме диагностиката издава голяма част от проблемите им. Не е задължително това да се случи в оторизирани сервизи, тъй като заради масовостта на марката (и модела) има и частни механици, които биха свършили работата безкомпромисно.

BMW X5 E53 (00-07) - AutoCredit.bg

Ако имате нужда от каквато и да е помощ: кредитиране, съвети при покупка и за поддръжка, не се притеснявайте да ни пишете!

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *