BMW E46: първо обслужване

e46 in service

За да ви служи вярно един автомобил, той трябва да е технически изправен и всички текущи ремонти да се извършват навреме, а не когато разбитият преден тампон на носача например е охлабил шарнирните болтове. Не напразно инженерите от BMW AG интегрират система, следяща стила на шофиране и брояща изминатите километри, която буквално подсеща с илюминация на инструменталното табло кога е време да смените маслото и кога е време автомобилът да влезе в сервиз за преглед. Символите Oil Service и Inspection светват при нужда в BMW моделите от 1983 г. насам. След всеки профилактичен преглед или смяна на масло „броячът“ се занулява и така до следващия път.

В следващия материал ще ви запознаем с важните неща, които трябва да подмените по вашата нова придобивка – BMW трета серия E46.

Естествено, както винаги сме започвали, ще започнем и сега. Независимо на какъв агрегат сте се спрели, бензинов или дизелов, задължително „пипнете“ охладителната система и компонентите й. Водните помпи за оригинално вграждане на BMW са с пластмасови турбини, които нерядко превъртат в оста и реално спират да функционират. Признак за това е „мърдане надясно“ на стрелката, индикираща температурата на течността, особено в движение, когато реално помпата не върти. За щастие се предлагат маркови и качествени водни помпи с метални турбини, които дори са по-евтини от оригинално вгражданите и са общо-взето вечни. Голям е шансът предишният собственик вече да е подменил помпата. В такъв случай за вас остава термостатът (6-цилиндровите агрегати след фейслифта през 2001 г. разполагат с два), за да сте сигурни, че всичко по охлаждането ще е наред и няма да има неприятни изненади. Важно е да отбележим, че 6-цилиндровите двигатели никак не обичат да бъдат прегрявани заради дългите си глави. Евентуално повишаване на температурата би спукало главата, като най-често това се случва между втория и третия цилиндри. При моделите с два термостата единият подгрява EGR-системата. В превод абревиатурата означава рециркулация на отработените газове – задължителна за покриване на различните нива за вредни емисии в ЕС. Термостатът на ERG-клапана дава грешка при диагностика и може да бъде проверен за изправно функциониране, без да се демонтира. Задължително подменете основния и при нужда втория.

Ако новият ви представител на баварската марка е 6-цилиндров, пригответе се да си купите 7 литра моторно масло. „Шестаците“ обикновено се карат с 10W-40 или 5W-40. Вторият вид се слави с по-добрата си издръжливост, което означава, че интервалите от смяна до смяна могат да надвишават 10 000 км. Материалите по този „ремонт“ (7 л. масло, маслен филтър, въздушен филтър и този на купето) не надвишават 250 лв.

e46 engine bay

Накарайте механика си да свали всяка една бубина и да прегледа лулите им. Също така да демонтира свещите и ако има нужда, да ги подмените с нови. Цената за брой свещ е около 12 лв, а цената за лула – около 60 лв. Бубините рядко създават проблеми. Управлението на по-новите бензинови двигатели дава информация чрез диагностичния кабел дали някой от тези компоненти по запалването не работи коректно и посочва в кой цилиндър да търсите проблема.

Ако сте си купили дизелово Е46 и работният му обем е 3000 куб. см., то сте се спрели на може би най-добрата и най-ефективната комбинация на пазара в момента. За да запазите целостта и здравината на агрегата, добре е да се направят профилактичните смени по охлаждането, почистване на радиаторите отвън, както и обслужване на геометрията на турбокомпресора. Диагностиката отново би издала неизправно работещи подгревни свещи, като при по-старите модели индикира, че една или повече от всички не работят, а за моделите след 2001 г. може да даде по-точна информация. Цената за подгревна свещ е около 30 лв. Обикновено механиците вземат повече за работата по смяната им, тъй като е по-пипкава и е свързана с повече разглобяване.

Ако вашият дизелов избраник все още разполага с катализатор, задължително проверете състоянието му. Запушено каталитично устройство може да създаде нежелани главоболия с турбокомпресора. Задължително обърнете внимание и на гореописания EGR-клапан, който спира да работи коректно поради налепи. Почистването му е сравнително лесно и може да стане дори в домашни условия.

„Големите“ дизелови агрегати с автоматична трансмисия разполагат с клапи в рънърите на всмукателните колектори. Целта им е да ограничават притока на въздух при върната газ. Лошата новина е, че те са пластмасови и ненадеждни. Поради температурните амплитуди, които претърпяват, пластмасата губи свойствата си и става чуплива. Не са редки случаите, в които собственици на автомобили с такива клапи чуват неприятен звук, идващ от отчупената клапа, паднала в горната част на главата. В зависимост от „летенето“ й, тя може да се заклещи така, че да остави някой клапан отворен, а буталото, идващо срещу него, да го изкриви. Съветваме ви премахването на така наречените „пеперудки“ да бъде едно от първите неща, които да направите след покупката. Има твърдения, че няма да усещате толкова добре моторната спирачка след „ремонта“, но смятаме, че дори и да е така, си заслужава.

Като заговорихме за автоматици, добре е да обслужите GM-скоростната кутия. Хидротрансформаторите са болно място и ако този на вашия нов автомобил е здрав, съветваме ви да се погрижите за него, като смените маслото на скоростната си кутия в специализиран сервиз. Цялата сметка там не надхвърля 500 лв, а главоболията, които си спестявате, обикновено се изразяват в четирицифрена сума.

Механичните 5 и 6-степенни трансмисии не се нуждаят от такава грижа. Добре е да бъдат обслужени с ново масло, но не е фатално, ако отложите процеса за по-нататък.

e46 oilservice

Окачването обикновено е болна тема за всяко нововнесено Е46. Фактът, че е карано по хубави пътища, означава, че смените на компоненти не са били ежедневие на предишния собственик. Нещата се променят драстично, когато вече амортизираното окачване стъпи на родна земя. Всяка една кръпка и дупчица му оказват влияние и след време ще започнете да чувате неприятни звуци от предницата. Добрата новина е, че веднъж направено цялостно, ще издържи доста време. Да започнем с предницата – кормилни накрайници (по два от страна) и кормилна рейка. Ако рейката е разбита и е „хваната“ в начален стадий, рециклирането й е препоръчително. Цената за услугата е между 200 и 300 лв. в зависимост от състоянието й. Накрайниците са около 300 лв. Алуминиевите носачи с набитите в тях шарнирни болтове не подлежат на ремонт, а се заменят цялостно. Някои майстори предпочитат да понамачкат на преса долната страна на шарнирните болтове, за да ги затегнат, но според нас това е доста краткотрайно решение на проблемите. Доста често биалетките отпред се разбиват, като започват да издават дразнещи звуци дори при малка неравност. Цената им не е висока, като се има предвид крайния резултат. След като сте подменили компоненти по предното окачване, ще трябва да отидете на реглаж на сходимост, където се „пипа“ и задния мост. Там проблеми могат да ви създадат болтовете на реглажните щанги. Ако има проблем с някой от тях, съветваме ви своевременно да подмените и двата.

И както четохме във Фейсбук коментарите, „пълно е със сектантски BMW сервизи, в които момчетата си разбират от работата“. Посещението на един такъв ви гарантира, че новата ви придобивка ще бъде обгрижена подобаващо, а вие ще пътувате спокойно десетки хиляди километри след това.

5 Коментара

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *