Безопасно шофиране? Има ли такова?

Header

Както споменахме в миналия материал за шофирането, от ключово значение за контрола над автомобила е как стоите зад волана и как боравите с него и останалите органи за управление. За да “четете” правилно обратната връзка, която ви носят воланът, педалите и силите, действащи върху тялото ви в седалката, трябва да сте седнали правилно в нея.

Следвайки последователността от операции за настройването й, показана на схемата,

Seating-Diagram

трябва внимателно да достигнете до единствената правилна позиция в седалката.

  1. Настройвате височината й за максимална видимост и обзор, но и максимално нисък център на тежестта и разположение на тялото Ви близо до него. Тъй като в тази точка се съсредоточават всички надлъжни и напречни ускорения в автомобила, колкото по-ниско стоите, толкова по-добре ще ги усещате с тялото и вестибуларния си апарат. Разбира се, това не означава, че трябва да жертвате обзора си към околния свят и всичко, което се случва около автомобила, както и към уредите на таблото. Стремете се да сте поне на 10-тина сантиметра от тавана и да имате максимално добра видимост. При регулиране на височината на седалката често се променя и надлъжната й настройка, затова ще обърнем внимание първо на нея.
  2. Надлъжната настройка се прави така, че краката ви да достигат педалите в крайното им натиснато положение, без да са напълно изпънати, да имат достатъчна чувствителност, но и да не са напрегнати при работа с педалите. Обикновено встрани от съединителя (в ляво от педалите) има степенка, на която трябва да стъпите стабилно, за да регулирате разстоянието до седалката. Това би ви гарантирало правилната надлъжна настройка на седалката с правилното отстояние от всеки един от педалите. Важно е краката ви да са отпуснати върху седалката от таза до коленете и само долната им част да работи, за да не се изморяват при по-продължителни пътувания.
  3. Облегалката ви трябва да е максимално изправена, общо взето колкото на снимката… и да, често такава позиция е приемана невежо за загубеняшка, но не случайно е измислена така и се прилага например от всички състезателни седалки. Така тялото и вестибуларния ви апарат най-адекватно възприемат въздействията на околната среда и предават правилната обратна връзка към мозъка ви за предприемане на адекватни действия. Гърбът ви трябва изцяло да използва опората на седалката и да е отпуснат в нея, за да не се натоварва при по-дълго шофиране.

В съчетание с настройката на волана (4) трябва да постигнете позиция на ръцете на волана, при която не са напълно изпънати и го държат на правилното място. И тук – обезателно ДВЕТЕ ви ръце трябва да са максимално дълго на волана и да стоят хоризонтално на позициите “3 и 9 часа“ на окръжността! За да постигнете перфектната сгъвка на ръцете при настройка на облегалката и волана, без да отделяте гърба си от седалката протегнете ръка към най-горната точка на волана и като я поставите върху него. Той трябва да дойде около китката ви и малко след нея в посока към лакътя. Така, премествайки надолу ръцете на правилното място, те са достатъчно сгънати и имате нужното усилие, за да го въртите в максимално обширен диапазон, както и нужната информация за случващото се с предните колела.

В точки 5 и 6 остана да регулирате подглавника и колана така, че първият да покрива точно главата ви, предпазвайки я от камшичен удар, а коланът да не минава близо до врата ви или далеч от рамото и ключицата, за да не ги нарани при инцидент.

Обърнете внимание и на настройката на огледалата, тъй като те, както и обзорът ви напред и периферното ви зрение, трябва да предлагат максимално голям зрителен спектър на случващото се около вас и вашия автомобил. При правилно изпълнена такава процедура не би трябвало да ви се налага да въртите главата си повече от около 45°, независимо каква маневра изпълнявате.

И накрая, отново за волана – ръцете стоят винаги на „9 и 3 часа“ – не по-нагоре, не по-надолу – там усетът, който имате, и усилието, което можете да приложите, са оптимални, имате възможност да завъртите повече от половин оборот на волана, без да махате ръцете оттам и имате лесен и бърз достъп до мултифункционалните бутони, ако има такива, както и до лостчетата за чистачките, мигачите и евентуално лопатките за смяна на предавките, ако предавателната ви кутия има такава опция.

Steering

Повече за въртенето на волана и боравенето с педалите в очаквайте в следващия ни материал.

Един коментар

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *