Бензин или дизел: кое гориво ще ни излезе по-евтино?

diesel vs petrol

Да разберем дали дизелът ще ни е по-евтин от бензина за 3-годишна употреба не е лесна работа. Не става въпрос само за разход на литри за 100 км. Амортизацията и овехтяването са най-големите разходи за всеки един собственик. Всеки един от нас трябва да вземе предвид факта, че дизеловите автомобили са по-скъпи за покупка и сервизиране от бензиновите им събратя, макар че двигателите им са с по-малък обем и данъците им са по-ниски като стойности.

Наистина ли дизеловите автомобили са по-скъпи от бензиновите?

Общо взето да. Колкото по-малък автомобил гледате, толкова по-евтин ще е и съответно толкова по-скъп ще е дизеловият му вариант.

Пример: разгледайте Nissan Qasqai първо поколение с 1.6-литров бензинов агрегат. Цените започват от около 13500 лв. 1.5-литровият дизелов вариант от същите години започва от 15000 лв. Да, важни са нивата на оборудване и техническото състояние, но при еднакви модели дизеловият ще е по-скъп. Не винаги купувачите ще предпочетат дизела, а причината е именно доплащането.

Кое гориво е по-скъпо на бензиностанцията?

В момента литър дизел струва 2.33 лв., а литър бензин – 2.29 лв. 4 стотинки на литър разлика. За един резервоар (65 литра) ще спестите 2.60 лв., ако автомобилът ви е бензинов. От друга страна, дизеловите еквиваленти ще изминат повече разстояние с наличното гориво.

Aко сравните автомобил, изразходващ 7,6 л/100 км с такъв, който харчи 5,1 л/100 км, първият ще измине 850 км с този резервоар, а по-икономичният – над 1250 км. С други думи – харчите повече на бензиностанцията, но пътувате 25% по-дълго с наличното гориво.

Ако съдехме само по тези разходи, дизеловите автомобили щяха да са най-атрактивните на пазара. Но трябва да вземем предвид разликата в цените при закупуване, както и овехтяването и сервизирането им

Дизеловите автомобили по-скъпи ли са от бензиновите 3-години по-късно?

Зависи от това на каква марка и модел сте се спрели. Но в повечето случаи – да. Инвестицията се „избива“, когато дойде моментът да продадете возилото.

А кое се кара по-добре?

Винаги трябва да тествате един автомобил преди покупката. По този начин ще разберете дали е това, което сте очаквали и дали ще ви върши работа. Вече е отживелица твърдението, че дизеловите агрегати са по-неизпипани от бензиновите, че са по-шумни и т.н. Модерните дизели се клатушкат на по-ниски обороти, но е факт, че и малките бензинови мотори произвеждат същото ниво на вибрация. Голямата разлика остава в това как двата вида двигатели разгръщат мощността си. Освен ако не е с принудително пълнене, трябва да форсирате двигателя повече, преди да смените предавка. При дизеловия двигател максималният въртящ момент (тласъкът, който усещате при даване на газ) се достига на по-ниски обороти и съответно сменяте предавка доста по-рано. Този факт прави дизеловия агрегат предназначен за по-спокойно шофиране.

При по-ентусиазирано шофиране всички бихме избрали бензиновия двигател, особено ако е пипнат за повече мощност. Но да не забравяме, че има и дизели, които ускоряват завидно добре. Да вземем BMW E60 535d например. Ускорението до 100 км/ч и доускорението от 50 до 200 км/ч са доста конкурентни.

Но да не гледаме само мощността и разхода на гориво, преди да изберем автомобил. На всеки се е случвало избраната от него опция да е по-скъпа, но фактът да се приема нормално.

Остана да помислим за сервизирането, тъй като процедурите в сервиза са неизбежни. Тук слагаме най-големия минус за турбо-дизеловите агрегати, тъй като прецизната им работа свързва много компоненти заедно и изисква всеки един от тях да е изправен. Докато при бензина (атмосферен) се нуждаем от гориво-въздушна смес в цилиндрите, която да бъде запалена от искра. Няма принудително пълнене, няма гориворазпръсквателни дюзи, работещи на над 10 атмосфери. Естествено, тук отново всичко трябва да работи на 100% – дебитомерът, ламбда сондите, свещите, но цената за замяна на частите в повечето случаи е по-ниска, тъй като са по-малко на брой.

Естествено, когато на бензинов агрегат се монтира и авто газова уредба, нещата „на колонка“ стават по-евтини и остава надеждността на сравнително некапризния бензинов агрегат.

Оставяме избора да направите сами, но пресметнете всичко добре, за да не останете разочаровани.

2 Коментара

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *