8 легендарни Porsche-та

Колите, които имат резервирано място на пиедестала на славата
Да имаш пред себе си десет класически модела на Porsche и да избереш най-добрия от тях е като да се изправиш пред сложната задача да подбереш най-доброто от селекция от качествени уискита. Изисква се истински талант да сгрешиш в избора си, тъй като Porsche е легендарен бранд сам по себе си. Някои по-крайни фенове ще кажат, че 914, 924 и Cayenne са нещо като издънки в историята на компанията от Щутгарт. Определено не ги смятаме за издънки, но и не ги включваме в настоящата класация, в която ще обърнем внимание на най-важните моделите в историята на Porsche.
Porsche 959
Веднага след представянето си през 1986 г., 959 се превръща в най-бързият сериен автомобил на планетата (314 км/ч). Колата е продукт на амбициите на Porsche да се състезава в Група Б на Световния рали шампионат. Според правилата на Международната автомобилна федерация FIA компанията е трябвало да произведе 200 серийни автомобила, за да може да участва в състезанията. За три години производство Porsche сглобява 337 бройки от колата, всяка от които е оборудвана с 2847-кубиков шестцилиндров боксерен двигател с два турбокомпресора и мощност 444 к.с.
Porsche 917
Това е виновникът Porsche да спечели първите си две титли в най-тежкото пистово състезание “24 часа на Льо Ман” през 1970 и 1971 г. Някои от версиите на прототипите, станали известни с цветовете на генералния спонсор на отбора по това време – Gulf Oil, ускорявали до 100 км/ч за 2.3 секунди, а максималната им скорост достигала 390 км/ч. В оригиналния си вид моделът бил оборудван с 4.5-литров 12-цилиндров боксерен двигател, който впоследствие бил уголемен до 4.9 и дори 5.0 литра. Във върховите си версии колата разполагала с 630 к.с.
Porsche 911 RUF CTR
CTR е лимитиран спортен автомобил, създаден от приближената на Porsche тунинг компания RUF. Представен е през 1987 г. и е базиран на спортното купе 911. Колата се задвижва от силно модифицирана версия на 3.2-литровия шестцилиндров двигател на Porschе, който е комбиниран с олекотено купе и обезопасителна клетка в интериора. Името CTR идва от “Group C Turbo Ruf”, а впоследствие колата получава прякора Yellowbird. Въпреки че в ускорението до 100 км/ч Ferrari F40 и Porsche 959 са по-бързи от CTR, автомобилът на RUF буквално отчайва конкуренцията си с максимална скорост от 340 км/ч.
Porsche Carrera GT
Суперавтомобил със средно разположен двигател, който комбинира опита на Porsche в международните пистови състезания и традициите на марката при разработката на улични автомобили. Произведени са по-малко от 1300 такива екземпляра, всеки от които се задвижва от 5.7-литров V10 двигател с 612 к.с. и 590 Нм. Освен с умопомрачаващата си динамика, колата е известна и с характерния си звук във високите регистри.
Porsche 911 Carrera 2.7 RS
RS версиите на Carrera от 1973 и 1974 г. са особено ценени от колекционерите и смятани от мнозина за най-добрите 911-ки, създавани някога. Вариантът с 2.7-литров двигател разполагал с 210 к.с., механичен инжекцион Bosch, спортно окачване, по-големи спирачки, голям заден спойлер, по-широки задни джанти и раздути калници.
Porsche 550 Spyder
Eдин от първите състезателни автомобили на Porsche, който печели първото си състезание през 1953 г. на “Нюрбургринг”. Впоследствие колата става истинска състезателна знаменитост. Вдъхновена е от първото серийно Porsche – 356, и се е произвеждала във варианти купе и кабриолет. Участвала е в Льо Ман и Миле Миля, където е притеснявала конкуренцията с впечатляващите за времето 110 к.с.
Porsche 911 930 Turbo
Porsche започва да експериментира с турбокомпресорите в състезателните си автомобили в края на 60-те. Тогава се ражда и идеята да се създаде турбо версия на 911 за обикновените клиенти. Така компанията щяла да хомологира състезателните си автомобили. Между 1975 и 1989 г. на пазара излизат повече от 20 000 такива автомобила, като ранните версии са оборудвани с 3.0-литрови, а по-късните – с 3.3-литрови двигатели. 930 Turbo е причината на бял свят да се появи един от най-успешните състезателни автомобили в света – Porsche 935.
Porsche 356
Всички смирено трябва да наведем глава пред прадядото на серийните Porsche-та. 356 е първият масово произвеждан автомобил на марката. Известен със своето ниско тегло и пъргави двигатели, Porsche 356 се произвежда в периода 1948-1965 г. Двигателят е сменян многократно – от 1.1 с 40 к.с. до 2.0 със 130 к.с. Това е и първоизточникът на легендарният силует на 911, за който можем да “обвиняваме” Фердинанд Порше.