12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Заради дизеловия скандал със Volkswagen в момента рейтингът на нафтовите мотори не е особено висок. Но истината е, че през годините дизеловите двигатели изминаха дълъг път на усъвършенстване и записаха изключителни постижения. Някои от тях превърнаха колите, в които са инсталирани в знакови машини. В тази класация подреждаме 12 дизелови коли, които при всички случаи ще бъдат помнени.

Audi R10 TDI

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Рядко свързваме дизелите с моторните спортове, но тази кола стана първата нафтова машина, спечелила легендарното състезание 24-те часа на Льо Ман. Франк Биела, Емануеле Пиро и Марко Вернер докараха своята R10 TDI до победата през 2006 г., с което вписаха своите и на автомобила имена в историческите книги.

PSA XUD

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Поговорете с някой, който е притежавал кола с мотор от тази серия дизели на Peugeot – Citroen и ще чуете безкрайни разкази за издръжливост, надеждност и икономичност. Добре обслужван XUD мотор може спокойно да надживее човечеството, обгърнат от сажди и тропот. Тъй като не е с директно впръскване може да се движи и с олио, но ако искате да имате кола с такъв мотор – избягвайте проблемните помпи на Lukas и търсете версии с Bosch.

Citroen AX Eco

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

С 1400 кубиковия си дизелов мотор, Citroen AX Eco е пословично бавен със своите 50 к.с. Но пък олекотената каросерия (695 кг.) и подобрената аеродинамика го превръщат в най-икономичния автомобил на онова време с 2,7 литра нафта на 100 км при скорост от 90 км/час. Серийният дизелов АХ също вади впечатляващ разход от 3,3 л. за 100 км пробег.

Peugeot 604 TD

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Още един френски дизел, този път говорим за първия сериен автомобил с турбодизелов двигател. Представителния френски седан не успява да се превърне в пазарен хит, вероятно защото 604 е бил по-скъп от BMW 520, Citroen CX и Ford Granada. Турбодизеловият мотор е бил с 80 к.с. и е бил пословично надежден. Но пък е имал проблеми с паленето в студените сутрини.

VW Lupo TDI 3L

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

За съжаление индексът 3L не означава работен обем, а разход на гориво. Lupo TDI има 3-цилиндров дизелов двигател с работен обем от 1200 см3. Идеята на тази кола е да бъде максимално икономична и тя наистина е – разходът може да бъде свален до около 3 литра нафта. Смятана е за пионер сред модерните икономични коли.

Volkswagen XL1

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Доказвайки, че еко колите не е задължително да бъдат скучни, VW XL1 изглежда наистина различно при премиерата си през 2011 г. 800 кубиковият, двуцилиндров дизелов мотор помага на XL1 да постигне комбиниран разход на гориво от 0.75 л/100 км. От нея са произведени 250 бройки, продавани в Европа на цена от около 100 хил. евро.

Volkswagen Touareg R50 TDI

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Може и да си забравил, но тази кола може да тегли Boeing 747 Jumbo Jet. С мощност от 313 к.с. и въртящ момент от 850 Nm Touareg R50 е истинско чудовище, което е едва третата кола на Volkswagen след Golf и Passat, която получава R-индекс. Серийно пристига с 4-зонален климатроник и 21-цолови джанти.

Alfa Romeo 156 2.4 JTD

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Bosch създават комън рейл системата за впръскване на гориво в края на миналия век и първата кола, в която тя дебютира е Alfa 156. Тази технология задава стандартите пред модерните дизелови автомобили и днес е неизменна част от тях. С мощност от 134 к.с., този 5-цилиндров дизел предлага отлична тяга при добър разход на гориво.

Mercedes Benz 260 D

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Тази кола се появява през 1936 г., за да се превърне в първия масово произвеждан дизелов лек автомобил. Тя моментално се превръща в предпочитан избор за служебни и такстиметрови коли, отчасти и заради това, че Mercedes произвеждат 6-местни Pullman версии. С разход на гориво от около 7.5 л за пробег от 100 км, тя е доста по-икономична от бензиновия си събрат.

Seat Leon TDI WTCC

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

В края на сезон 2007, Seat излизат на пистата с дизелов Leon. След това печелят титлите при конструкторите и пилотите за 2008 и 2009 г., като са практически непобедими. Иван Мюлер и Габриеле Таркини печелят общо 19 състезания с дизеловия Seat, който и в момента е най-бързият автомобил с емблемата на компанията.

BMW M550D

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Англичаните и австралийците съжаляват истински, че тази кола не се продава с десен волан. И има защо. Нейният 3-литров, тройно турбиниран дизел звучи като Aston Martin и радва с 381 к.с. при разход на гориво от около 9,5 литра дизел на 100 км. А въртящият му момент е достатъчен да премести траекторията на въртене на Земята.

JCB Dieselmax

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

12 дизелови автомобила, които историята няма да забрави

Идеята зад тази кола е да постави рекорд за най-бърз дизелов автомобил. И успява. Името на JCB Dieselmax е в книгата за рекордите Гинес като най-бързият автомобил с нафтов двигател. Максималната й скорост е 563 км/час и тя е засечена на соленото езеро Боневил.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *