11 велики състезателни автомобила, идващи от Америка

11 велики състезателни автомобила, идващи от Америка - AutoCredit.bg

Това са колите, които написаха и продължават да пишат състезателната история на САЩ

Моторният спорт е дълбоко загнезден в ДНК на Америка. В тази страна са създадени едни от най-дръзките, най-успешни и най-иновативни състезателни коли в историята. Предлагаме ви 11, които според нас се отличават от множеството. Даваме си все пак сметка, че дори да се опитаме, не можем да придадем плътност на такава класация, просто защото състезателните легенди от Щатите са много повече от 11. И все пак.

Chaparral 2E

Chaparral 2E - AutoCredit.bg

Chaparral 2E – AutoCredit.bg

Докато моделът 2D е известен с успешното си шаси, а 2J извоюва безсмъртие със своя чифт вентилатори, създаващи ниско налагяне под колата и увеличаващи сцеплението, 2E остава неопетнен продукт на тексаския гений. Тази машина има неприлично голямо задно крило, чийто ъгъл на атака може да се регулира чрез педал в кокпита. Освен това, радиаторите са монтирани от страни, което е било изключително постижение по това време. Икона на модерното състезателно автомобилостроене.

Gurney Eagle-Weslake MK I

1967 Gurney Eagle-Weslake MK I - AutoCredit.bg

1967 Gurney Eagle-Weslake MK I – AutoCredit.bg

Създадена от американеца Дан Гърни, който печели с нея официално състезание от Формула 1. Задвижва се от 3.0-литров V12 двигател с 60 градуса между двата реда цилиндри, както и мощност от 410 к.с. Моторът развивал раздиращите въздуха 11 000 об/мин.

Lotus 56

Lotus 56 - AutoCredit.bg

Lotus 56 – AutoCredit.bg

Lotus 56 не е просто автомобил от IndyCar, задвижван от газо-турбинен двигател. Това е колата, която бетонира формата на модерните болиди, които виждаме и днес – издължена конструкция с аеродинамичен клиновиден профил. Lotus 56 e интересен и с това, че има 1-степенна трансмисия и задвижване на четирите колела. Газово-турбинните двигатели и AWD системите впоследствие са забранени за използване в IndyCar, но формата остава за поколенията.

Ford GT GTE

2016 Ford GT GTE - AutoCredit.bg

2016 Ford GT GTE – AutoCredit.bg

От момента, в който привлича цялото внимание на автосалона в Детройт, съмненията около съдбата на тази кола се изпаряват. Тя е родена, за да се състезава, за което ще й помогне 3.5-литровият двигател EcoBoost, който вече доказа качествата си в сериите TUDOR.

Dodge Viper GTS-R MKI

Dodge Viper GTS-R MKI - AutoCredit.bg

Dodge Viper GTS-R MKI – AutoCredit.bg

Първият Viper GTS-R е колата, която доказва състезателния потенциал на огромния V10 двигател в надпреварите за издръжливост. Още в третото си участие в култовото “24 часа на Льо Ман”, отборът на SRT Motorsports побеждава в своя клас през 1998 г. След това прави същото през 1999 г. и 2000 г. Колата е печелила в основното класиране на Нюрбургринг, Дейтона, Спа и още къде ли не.

Chevrolet Corvette Racing C5-R, C6.R, C7.R

Chevrolet Corvette Racing C5-R, C6.R, C7.R - AutoCredit.bg

Chevrolet Corvette Racing C5-R, C6.R, C7.R – AutoCredit.bg

За 17 състезателни сезона Chevrolet пусна на пистата три поколения на Corvette R, като всяко следващо продължаваше започнатото и се доказваше отново и отново като корав боец. Всичко започва през 1999-а с дебюта на C5-R, който записва три победи в своя клас в Льо Ман. Следващият – C6.R – се възползва от 7.0-литровата американска магия, за да спечели много пъти в десетки шампионати, а сегашният C7.R взе първото място в GTE Pro категорията в Льо Ман.

Panoz LMP-1 и LMP07

Panoz LMP-1 и LMP07 - AutoCredit.bg

Panoz LMP-1 и LMP07 – AutoCredit.bg

Много преди Nissan да учуди младата моторспорт общественост със своя GT-R LM и неговия предно разположен двигател, Panoz LMP-1 и LMP07 доказват по категоричен начин, че при състезателните прототипи не е задължително пилотът да седи пред двигателя. Panoz така и не успява да постигне желаните успехи в Льо Ман, но за сметка на това прототипите им побеждават BMW V12 LMP и Ferrari 333 през 1999 г. в престижния американски шампионат за издръжливост ALMS.

Ford 999

Ford 999 - AutoCredit.bg

Ford 999 – AutoCredit.bg

С тази кола се връщаме обратно в историята. Много са причините, заради които си струва да помним Хенри Форд, като тази кола е една от тях. Ford 999 има 18.9-литров двигател със скандалните за времето 80 к.с., с чиято помощ колата успява да постави рекорд за скорост – 148 км/ч.

DeltaWing

DeltaWing - AutoCredit.bg

DeltaWing – AutoCredit.bg

Нито един американски автомобил не разчупва представите ни за това как трябва да изглежда една състезателна машина, както го прави DeltaWing. С този прототип Бен Баулби намалява драстично челното съпротивление, което води и до значителна икономия на гориво. Проектът е считан за успешен, макар че до момента не е постигнал нищо значимо на пистата. И все пак, заради радикалния си дизайн, заслужава своето място в класацията.

Cadillac ATS-V.R

Cadillac ATS-V.R - AutoCredit.bg

Cadillac ATS-V.R – AutoCredit.bg

Cadillac доминира в шампионата Pirelli World Challenge Series в продължение на 10 години със своя чудовищен CTS-V.R, а сега мястото му се заема от ATS-V.R. Задвижва се от туин-турбо V6 двигател с 3.6 литра работен обем, който генерира мощност от порядъка на 600 к.с. Всичко това е гарнирано с огромни раздувки и голям отвор в предния капак.

Swift 007.i

Swift 007.i - AutoCredit.bg

Swift 007.i – AutoCredit.bg

През 1997 г. отборът, стопанисван от Пол Нюман и Карл Хаас, преустановява използването на шаси Lola и сключва договор с американския конструктор Swift. Болидът има двигател Cosworth, гуми Goodyear и американец зад волана – Майкъл Андрети. С тази кола последният печели още в дебютното й състезание. Със стил.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *