11-те най-успешни рали автомобила

SONY DSC

Тези коли написаха едни от най-паметните страници в историята на рали спорта. Ще ви представим 11-те най-успешни рали автомобила.

Мнозина смятат рали спорта за най-истинския начин група пилоти да премерят силите си. Там няма зони за сигурност, няма маршали, няма коли на сигурността. Обикновено компания на пилота и навигатора правят единствено няколко доста смели зрители, рискуващи живота си, както и много дървета, скали, пропасти, мантинели и др. Много легенди се носят около ралитата от близкото и далечно минало, затова решихме да проверим кой е техният автор. Представяме ви 11-те най-успешни рали автомобила на всички времена.

Ford Focus RS WRC

SONY DSC

Почти е невъзможно да назовеш любим рали пилот от миналото десетилетие, който да не е карал Ford Focus RS WRC. Тази кола участваше в Световния рали шампионат (WRC) от 1999 г. до 2010 г., а зад волана й се изявяваха истински легенди като Колин Макрей, Карлос Сайнц, Марко Мартин, Маркус Грьонхолм, Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала. Колата има 44 победи в различни ралита и две титли при конструкторите.

Alpine-Renault A110 1600

Renault_Alpine_A_110_(Sp)

Българите имаме специално отношение към тази кола, произвеждана и на наша територия между 1967-а и 1969-а. Именно с такъв през 1971 г. Илия Чубриков става първият българин, печелил Рали България (тогава Рали “Албена – Златни пясъци – Сливен”). В Световния рали шампионат колата има 6 победи, като любопитен факт е, че всички нейни екипажи са били съставени единствено от французи. Купето е изработено от фибростъкло и тежи едва 620 кг. Двигателят е 1.6-литров редови с четири цилиндъра и мощност 138 к.с.

Volvo PV444/544

volvo pv444

Тази скромна шведска кола въобще не била замислена като състезателен автомобил. Но въпреки това успяла да спечели Европейския рали шампионат цели три пъти под вещото ръководство на шведа Гунар Андерсон. Тя имала сложно окачване, което осигурявало страхотно поведение на пътя. Именно на него колата дължи всичките си успехи, преди да стане жертва на компании, разработващи модели специално за рали състезания.

Porsche 911

photos_porsche_911_sc_1978_1

Абсолютна рали легенда от 60-те и началото на 70-те години. Многократен шампион в различни рали шампионати. През 1970 година печели Международния шампионат за производители (ICM), който е предшественикът на WRC. Тогава германската компания буквално отмъква победата от Alpine-Renault A110, което остава на второ място с изоставане от едва две точки. Освен това 911 е и три поредни пъти двоен победител в Рали Монте Карло. Не е зле за кола с прякор “Кралят на презавиването”.

Subaru Impreza WRC

Subaru-Impreza-WRC2007_12

Impreza носи на Subaru три поредни конструкторски титли във WRC, както и три при пилотите, извоювани от Колин Макрей, Ричард Бърнс и Петер Солберг. Това безспорно е най-успешният автомобил на Subaru в рали спорта, които преди това участват с моделите Leone и Legacy. Освен успехи по състезателните трасета, Impreza носи и много приходи на Subaru, които отбелязват нечуван интерес към стандартния модел.

Citroen Xsara/C4 WRC

citroen c4 wrc

Ако кажем, че до която и кола да се докосне Себастиен Льоб, то тя моментално се превръща в легенда, няма да излъжем. Затова слагаме двете на едно място. Състезателната Xsara има 32 победи и три поредни титли във WRC, а C4 е побеждавала в 36 ралита и има 4 поредни титли. Едва ли ще е изненада, ако кажем, че повече от 90 процента от спечелените 68 ралита са заслуга на екипажа Себастиен Льоб и Даниел Елена.

Ford Escort MK I RS 1600

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Това е колата, която символизира съвършенството в рали спорта през 60-те и 70-те. Има традиционен предно разположен двигател, задно предаване и солидно окачване. През 1970 г. състезателният Escort си печели световно уважение, доминирайки в Световната рали купа, известна още като “Състезанието от Лондон до Мексико”. По време на надпреварата участниците изминават общо 16 000 мили (25 750 км) в продължение на повече от месец. Модифицираната кола разполагала с 1850-кубиков двигател (вместо стандартния 1600-кубиков), а зад волана седял Хану Микола. През 1979 г. колата печели и световна титла при пилотите, управлявана от легендата Ари Ватанен.

Lancia Stratos HF

LanciaRally037

Трикратен победител във WRC при конструкторите и еднократен при пилотите през 1974 г., 1975 г., 1976 г. и 1977 г. Победител в Европейския рали шампионат три пъти. Безкрайно интересен автомобил, от който са били произведени 492 улични машини, за да може да бъде хомологирана състезателната версия. Дизайнът е на Марчело Гандини, който по това  време работи за Бертоне. В Световния рали шампионат колата има общо 18 победи. Това е първият автомобил, създаден специално за рали надпревари. В стандартната си спецификация двигателят произвеждал 280 к.с., но инженерите с лекота увеличавали мощността му до 560 к.с., когато това било необходимо. След успешна състезателна кариера Lancia Stratos HF била пенсионирана заради навлизането на Група Б.

Peugeot 205 T16

Peugeot205-T16

Печели Световния рали шампионат само два пъти, но заслужава да бъде в нашата класация. Уличните версии имали двойно по-малко конски сили от състезателната версия, но въпреки това под капака им се спотайвали 200 “кончета”. Тази кола е била брутално бърза, което позволява на Юха Канкунен и Тимо Салонен да спечелят шампионски титли през 1986-а и 1985-а. Колата била толкова бърза, че от Peugeot я използвали за база при изграждането на офроуд звяра, който впоследствие печели Рали Дакар…два пъти.

Audi Quattro

audiquattro

Има само една причина тази кола да не е на първото място в нашата класация. Надеждност. Audi Quattro поставя нови стандарти в рали спорта. През 1981 г. е използвана за откриваща кола (т.нар. “нула”), но открива въпросното рали по запомнящ се начин – отваряйки преднина пред победителя в ралито от 9 минути! Първите версии имат “само” около 300 к.с., но впоследствие еволюират в това, което става известно като S2, и което разполага с около 600 к.с. Именно S2 превръща Мишел Мутон в първата жена, печелила кръг от WRC, както и най-бързата жена на Пайкс Пийк. Въпреки грандиозния си потенциал колата печели WRC само два пъти заради проблеми с издръжливостта. Излиза й прякор “печели или отпада”.

Lancia 037

Lancia_Stratos_HF_04

Парадоксалното в случая е, че победителят в класацията ни има само една титла в WRC при конструкторите. И точно това е причината да я поставим на първото място. Това е единственият автомобил със задно предаване, който успява да се противопостави на Audi Quattro. Паралелно с това печели три титли в Европейския рали шампионат. Има 2.0-литров компресорен двигател с над 300 к.с. Това е и последният автомобил със задно предаване в WRC. Управляван е от истински гиганти като Марку Алън, Хенри Тойвонен, Мики Биазион и Валтер Рьол.

 

Един коментар

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *