10-те най-добри съветски автомобила

title-img

Това е представителна извадка на колите, които са движили Източния блок напред

След края на Втората световна война Русия се мъчи всячески да докаже надмощието на своята политическа система. В стремежа си да убеди всички, че комунистическият режим е съвършен, Сталин възлага на съветските инженери да създадат възможно най-добрите автомобили, които да служат вярно на хората, живеещи на изток от Желязната завеса. Дали тези коли са били по-добри от произвежданите на запад, вероятно всеки от нас може да отговори веднага, но е факт, че страните от Източния блок са създали някои доста интересни концепции. Предлагаме ви 10-те най-добри автомобили, създадени в рамките на СССР.

ГАЗ М21

gaz-m21

съветски автомобил

Този автомобил е произвеждан между 1956-а и 1970-а година, а негова основна цел е била да се противопостави на най-продавания американски модел по това време – Ford Mainline. Съветското чудо е оборудвано с 2.4-литров двигател със 75 к.с., който ускорявал тежкото купе до 100 км/ч за повече от 20 секунди. Максималната скорост достигала 133 км/ч.

Големите размери и солидната конструкция на колата я правели популярен избор за полицейски нужди и таксиметрови услуги. Произвеждана е и версия с по-мощен V8 двигател, с която са били оборудвани служители на КГБ.

Skoda 110 R

skoda-110-r

съветски автомобил

Skoda 110 R е произвеждана в бивша Чехословакия между 1970-а и 1980-а година. Основната цел е била известният Saab Sonett. Въпреки че 1.1-литровият двигател произвежда само 52 к.с., от Skoda рекламирали модела като спортен автомобил. Каквото и да се случва под капака обаче, истината е, че колата е много красива, което десетилетия по-късно вдъхновява чешки дизайнери да създадат концептуални автомобили със сходни черти.

ЛуАЗ-969М

¦¬TГ¦-¦¬-969¦-съветски автомобил

съветски автомобил

“Украинският Land Rover”, както този автомобил е известен, представлява квинтесенцията на Студената война. Това е съветски високопроходим автомобил, създаден за военни цели. Така или иначе, заради качествата си извън пътя, практичността си и евтината поддръжка, ЛуАЗ-969М става особено популярен сред фермери, ловци и фенове на разходките сред природата. Задвижва се от 1.2-литров V4 двигател с водно охлаждане и мощност 40 к.с.

Wartburg 353

wartburg-353

съветски автомобил

Производството на Wartburg 353 започва през 1966 г. и завършва през 1988 г. Автомобилът представлява семеен седан със средни размери, сглобяван в Източна Германия. Колата се задвижва от пъргав за времето си 1.0-литров двутактов двигател с 50 к.с., благодарение на който 353 развивал максимална скорост от 130 км/ч. Веднага след като слязъл от конвейера, 353 пожънал забележителен успех в страните от Източния блок. Причината била проста – за същите пари клиентите получавали по-добра кола от други съветски предложения в този клас. Двигателят бил по-пъргав, безопасността била по-голяма, ергономията и управлението също, а поддръжката била по-евтина. Повече от 1 милион такива коли са били продадени.

ГАЗ-69

¦¦¦-¦¬-69

Заради безспорните си качества извън пътя, както и заради солидното си купе, американският Jeep Willys става емблема на американската армия през Втората световна война. След това руснаците решават да повторят този успех…с ГАЗ-69, който е произвеждан от 1953-а до 1973-а година под различни имена – ГАЗ, УАЗ и АРО. Подобно на ЛуАЗ-969М, тази машина е създадена специално за Червената армия. Джипката има 2.1-литров двигател с 55 к.с., които я ускоряват до максимална скорост от 90 км/ч. Среден разход на гориво – 25.7 л/100 км.

Дори по това време подобни показатели не са били оценявани като хай-тек, но въпреки това ГАЗ-69 е доста успешен, тъй като с него са били оборудвани всички армии от Източна Европа. Машината е била изнасяна в 56 страни, сред които и Северна Корея.

Trabant 601

trabant-601

съветски автомобил

Малък и много евтин автомобил от Източна Германия, който се произвежда в период от 27 години (между 1963-а и 1990-а). За цялото това време колата почти не е била модифицирана. Индустрията в Съветския съюз регистрирала голямо количество памучни и пластмасови отпадъци, които били изпращани в Източна Германия, където от тях се конструирали купетата на Trabant. Германските инженери комбинирали памучен/вълнен отпадък с рециклирана пластмаса и смола, за да произведат сравнително здрав, но и лесно запалим материал, наречен Duroplast. Според някои това е първата “зелена” кола, в която са били използвани рециклирани материали. Според популярната шега името 601 идва от факта, че колата предлага място за 6 души, 0 комфорт и 1 човек, който да я бута. Въпреки това, Trabant 601 е истинската емблема на Съветския съюз, която все още има милиони фенове по света.

Dacia 1300

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

съветски автомобил

Румънски автомобил, използващ платформата и технологиите на западния му близнак – Renault 12. На практика двете коли били еднакви, с изключение на различните емблеми и оборудването. Именно това прави Dacia 1300 един от най-модерните масови автомобили в Европа в края на 70-те. Двигателят бил класически – 1.3 литра с четири цилиндъра и мощност 55 к.с., който се славел като пъргав и икономичен. Максималната скорост достигала 138 км/ч.

ВАЗ-2105

¦-¦-¦¬-2105

съветски автомобил

ВАЗ-2105 и всички негови версии (2104 и 2107) е един от най-успешните комунистически автомобили. Той се произвежда от 1980-а до 2012-а година. В континентална Европа и Англия колата е известна съответно като Lada Nova и Lada Riva. През годините тя е била оборудвана с бензинови двигатели с работен обем от 1.2 до 1.7 литра. Въпреки че западната преса я оплювала жестоко, колата се продавала добре в Англия и дори в Нова Зеландия, която изпращала на Съветския съюз овнешко месо и масло, а в замяна получавала коли.

ЗИЛ-114

¦¬¦¬¦¬-114

съветски автомобил

До края на 60-те комунистическите лидери започнали много да се ядосват, че собствената им лимузина – ЗИЛ-111 – е остаряла морално, което ги принуждавало да карат американски коли. Те били толкова възмутени от това, че наредили да бъде произведена нова съветска лимузина. Така се родил ЗИЛ-114.

Колата разполагала с гигантски 7-литров V8 двигател, генериращ 300 к.с. Максималната скорост достигала 190 км/ч, а ускорението до 100 км/ч се извършвало за малко под 13 секунди. Сега може да не звучи като нещо особено, но имайки предвид, че тази кола е произвеждана преди 40 години, а купето й тежало повече от 3100 кг, си струва да се отдаде заслуженото на тези резултати.

Tatra 603

tatra-603

съветски автомобил

Този чехословашки автомобил е произвеждан в периода 1956 – 1962 година. Tatra 603 не е била особено популярна в Източния блок, нито била съветски отговор на някой успешен западен автомобил. Tatra 603 била такава рядкост по улиците, че обикновените хора се радвали само на възможността да я зърнат. Поставяме я на челното място в класацията, тъй като външният й вид е наистина революционен за времето, в което се е продавала. Освен това, Tatra 603 e бил и един от най-способните автомобили в тези години. Той бил оборудван с модерен 2.5-литров V8 двигател с мощност 100 к.с. и можел да развие максимална скорост от 170 км/ч.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *