10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Автомобилите, такива каквито ги познаваме, са част от човешкия напредък повече от век. И през цялото това време те се променят, за да бъдат по-бързи, по-удобни, по-евтини, по-красиви и по-сигурни. Тук избираме 10 машини, които илюстрират развитието на колите от безмоторни каляски до технологични шедьоври.

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

През 1886 г. Карл Бенц патентова триколка, задвижвана от двигател с вътрешно горене. Автомобилната история започва с нея. Едноцилиндровият двигател е осигурявал мощност от около 2 к.с., достатъчни за скорост от около 15 км/час. Смехотворно в наши дни, но преди 130 години, това е бил върхът на технологията. Дължим много от любовта си към автомобилите именно на тази машина, тъй като тя поставя началото на автомобилната приказка.

Ford Model T

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

В началото на ХХ век, един от големите проблеми пред автомобилите е бил тяхната цена. Колите са били достъпни само за богатите и известните, докато не се появява Ford T. С цена от само $260 ($3240 днешни пари с начислена инфлация), автомобилът се настанява пред къщите на средната класа в Америка. Ford T е феноменален успех, който изгражда империята на Хенри Форд и открива за индустрията производството на конвейр. Общо 16,5 млн. коли са продадени от Model T и това е вторият най-продаван автомобил в историята на човечеството.

VW Beetle

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Само костенурката на VW е била продадена в повече бройки – 21,5 млн. Тя е родена по искане на Адолф Хитлер, който поръчал на Фердинанд Порше конструирането на лека кола, която комфортно да събере двама възрастни и три деца, да харчи не повече от 7 литра бензин на 100 км пробег и да може да се движи с над 100 км/час по новопостроените аутобани. Резултатът е VW Type 1 – автомобил, който е силно вдъхновен от концепцията на Tatra за компактен автомобил със задно разположен двигател и с въздушно охлаждане. По-късно тази кола става известна като Beetle в англоезичния свят, като Kaefer в родината си и като „костенурката“ у нас.

Citroen Traction Avant

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Този Citroen е важен, защото е първата успешна кола с предно предаване. Години по-късно, масовото автомобилостроене ще запази задното предаване за луксозните и спортните коли, а в практичното всекидневие ще нахлуе концепцията за двигател разположен отпред, който задвижва предните колела. Андре Ситроен е първият индустриалец, който успява на пазара с тази концепция, макар точно тя да води компанията му до банкрут. Traction Avant се доказва като надеждна кола с отлично пътно поведение и то в такава степен, че се превръща в любимец на френските гангстери.

Ford Mustang

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Това далеч не е първият спортен автомобил, но безспорно е първият щатски muscle car. Основоположник на категория, която превърна спортните коли в нещо вълнуващо и достъпно за всеки и един от многото символи на американската мечта. Освен това, дебютът на Mustang през 1965 г., се превръща в най-успешната маркетингова кампания на Ford, след като цял свят мигновено се влюбва в колата. А тя доказва, че забавните коли не е задължително да са произведени в Италия и да струват цяло състояние.

Lamborghini Miura

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Историята на Lamborghini е разказвана хиляди пъти, но най-интересното в нея е, че тя ражда екзотичните суперавтомобили. След като Феручо Ламборджини побеснява заради високомерното отношение на Енцо Ферари, той решава да създаде луксозен и бърз автомобил, който надскача колите от Маранело. И успява с безпределно красивата Miura. Тази кола е с дизайн на Марсело Гандини и разчита на централно разположен, 12-цилиндров двигател с работен обем от 3,9 литра. Не прилича на нищо друго към този момент и се смята за основоположник на модерната автомобилна екзотика.

Jensen FF

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Титлата за първи сериен автомобил с 4х4 предаване е спорна, но британският Jensen FF е участникът с най-много точки. FF е базиран върху удължен с няколко сантиметра Jensen Interceptor. През 1967 г., FF е изключителен в технологично отношение автомобил, не само заради двойното си предаване, но и заради ABS системата на спирачките, използвана дотогова само при камиони и самолети. Въпреки това, Jensen FF не постига търговски успех и производството му спира заради слабото търсене. Но пък трябва да сме благодарни на това, че тази кола доказа смисъла от 4х4 задвижването в колите, които караме днес.

Ferrari F40

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Всеки, който е виждал тази кола знае, че тя е нещо истински специално. Без значение дали личния ти вкус предпочита BMW-та, босозоку тунинг или класически автомобили. F40 е връх в много отношения. Извън безспорния дизайн, тази кола е първата, която може да носи регистрационни табели и ускорява до над 320 км/час. Двойно турбинираният V8 мотор предлага 478 к.с., което може и да не е много по днешните стандарти, но в края на 80-те беше изключително.

McLaren F1

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Няколко години по-късно, във високоскоростната игра се включиха и британците от McLaren. Техният F1 с 12-цилиндров двигател от BMW и златно фолио за термоизолация, постигат максимална скорост от 390 км/час. Този рекорд остава непобеден в продължение на 7 години, когато се появява Bugatti Veyron. Но McLaren F1 е машината, която поставя началото на високотехнологичните суперскоростни автомобили.

Tesla Model S

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

10 автомобила, които превърнаха колите в това, което са

Макар да сме фенове на бензиновата магия, не може да не отбележим огромното значение, което Tesla Model S има за модерните автомобили. Щатската компания промени правилата на играта през 2012 г., когато представи добре изглеждащ и дяволски бърз електрически седан, който има автономност над 300 км. След тази кола, никой не може да смята електромобилите за бавни, скучни и посредствени. Ускорението на Model S в топизпълнението P85D е впечатляващите 3,1 сек. от 0 -100 км/час. И да, това е по-бързо от резултата на Porsche 911 Turbo, което както знаем, е дяволски бързо.

Добави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *